امیرمومنان فرمود :صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم [1] و دردیگر سخن : بهترین صله ی رحم این است که آنها را اذیت نکنی [2]



[1] .کافی،ج2،ص155

[2] .همان ص157

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:45 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

واژه گان کلیدی: فرهنگ، علما، فرهنگ سازی ،

مقدمه :

فرهنگ عبارت است از مجموع عناصر عينيت يافته ميراث مشترك اجتماعي نسلهاي متوالي گروه‌هاي انساني كه به سبب ماهيت عيني قابليت انتقال و انتشار را در زمان و مكان دارد. به عبارت ديگر، فرهنگ شامل الگوهاي رفتاري عيني و ذهني است كه از عناصر ميراث اجتماعي به شمار مي‌آيند، زيرا همه آنها توليد تاريخي نسلهاي پي در پي انسانهاست. الگوهاي نهادي شده رفتار به شيوه‌‌اي نمادي از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته‌اند. نهادهاي اختصاصي هر فرهنگ باروي هم انباشته شدن تجربيات اشخاص كثيري در طي دوره‌اي طولاني ساخته شده‌اند. اشخاص مي‌آيند و مي‌روند امّا فرهنگ باقي مي‌ماند، ميراث فرهنگي از راه‌ فرآيند‌هاي تربيتي و آموزشي انتقال مي‌يابند.[1]

فرهنگ شامل علامت «ساخت» است كه جامعه‌ها را از همديگر متمايز ساخته و مرزها را مشخص مي‌كند، فرهنگ يكي از استوارترين پايه‌هاي همبستگي اجتماعي را فراهم مي‌كند، فرهنگ الهام‌بخش وفاداري و فداكاري در راستاي اهداف جامعه است.[2]

اگر فرهنگ، جامعه‌ها را از همديگر متمايز مي‌سازد، جامعه اسلامي نيز به سبب فرهنگ خاص از ساير جوامع متمايز است، فرهنگ تشيع نيز از فرهنگ اسلامي در برخي از شئون متمايز است، حال بايد ديد تمايز فرهنگها و فرآيند فرهنگ‌سازي چگونه انجام مي‌پذيرد؟ چه عواملي در تشكيل يك فرهنگ مؤثر است؟ چه ابزار و راهكارهايي براي ساختار فرهنگها و ساخته‌شدن فرهنگها لازم است؟ بعد از تشكيل يك فرهنگ چه عواملي در حفظ و بسط و گسترش و پويايي و استمرار آن مؤثر مي‌باشند؟

 

 

 

 

 

ساختن يك فرهنگ و پيدايش فرهنگها امري بسيار پيچيده است كه زمان بسيار طولاني را مي‌طلبد، ‌فرهنگ‌پذيري جوامع يعني انتقال يك فرهنگ و جايگزين كردن آن به جاي فرهنگ موجود نيز يكي از مشكلات اساسي و از مراحل فرهنگ سازي است. اينجاست كه قدرت اعجاز و معجزه محسوس است كه پيامبران الهي خصوصاً پيامبر اكرم چگونه توانست آن فرهنگي را كه در اعماق جان مردم جزيرة العرب رسوخ داشت و با زندگي آنها كاملاً عجين شده بود آن را محو نموده و فرهنگ اسلامي را جايگزين كند؟ فرآيند تشكيل فرهنگ شيعه با توجه به وجود موانع جدي سياسي و ستيزهاي خونبار، كاري بسيار مشكل و طاقت‌فرسا بوده است. نهاد امامت كه ميراث نبوت خاتم است عامل اساسي در تشكيل فرهنگ شيعه بوده است، عامل مهم ديگر كه پايداري فرهنگ شيعه را تضمين نمود، علماي شيعه هستند كه حلقه اتصال به هسته مركزي فرهنگ شيعه (امامت) بوده‌اند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:43 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
مرکز خبر حوزه نوشت:

درسالروز شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س)، دو تن از مراجع عظام تقلید برای عرض تسلیت به ساحت مقدسه حضرت فاطمه معصوم(س)، مسیر بیت‌ خود تا حرم مطهر را پیاده طی می کنند.

آیات عظام وحید‌خراسانی و صافی گلپایگانی فردا ششم اردیبهشت، مصادف با سوم جمادی الثانی، سالروزشهادت مظلومانه بانوی بی حرم، شفیعه روز جزا، دخت نبی مکرم اسلام، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، با قلبی مالامال از غم و اندوه، دوشادوش عزاداران فاطمی، برای عرض تسلیت و تعزیت به سا حت مقدسه کریمه اهل‌بیت‌، از مقابل بیت خود به سمت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) پیاده‌روی می کنند.

بر اساس اعلام بیوت این مراجع معظم، درسالروز شهادت صدیقه طاهره، زهرا اطهر(س) مراسم عزای فاطمی دراین بیوت برگزار و پس ازآن، ساعت 12ظهر، حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی به همراه دسته‌ جات عزاداری، با پای پیاده به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/02/06ساعت 1:5 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

حکمت عزاداری دو نوبت درسال برای حضرت زهرا که به ایام فاطمیه معروف است ازعلل مختلف تاریخی وسیاسی وفرهنگی نشات می گیرد؛ علت تاریخی به اختلاف نقل قولها درباره ی روز شهادت حضرت زهرا  مربوط است ؛علت فرهنگی وسیاسی نیزبه دوران حاکمان سیاسی مربوط است که برای شیعیان هیچ گونه آزادی مذهبی نداده وعزاداری شیعه برای معصومین حتی برای امام حسین بویژه برای حضرت زهرا خصوصی وپنهانی  بود واین امر درطول تاریخ ، درنامشخص بودن ومبهم بودن تاریخ دقیق شهادت موثر بوده علاوه براین برگذاری مراسم عزاداری درجهت اشاعه ی فرهنگ اهل بیت ومعارف دین امری مطلوب ومفید است،


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:37 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حقیقت این است که سقیفه قبل از اینکه اجتماع باشد کودتایی بود برعلیه اهل بیت که منافقان مدینه ومکه درشکل گیری آن نقش داشتند ِیکی از ابعاد این کودتا آتش زدن خانه وحی بود همانطور که درکودتاهای دیگر ارعاب وایجاد ترس یکی از ابعاد غلبه کودتا محسوب می شود وآتش زدن برای پیشبرد اهداف کودتا طرحی است که همیشه مورد استفاده است و.......

: مصادر اذيت وظلم به حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ از كتب تاريخي اهل سنّت:

الف: هجوم به خانه‌ي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و تهديد به آتش زدن خانه.

1. احمد بن يحيي بلاذري، (متوفي 279)، «انساب الاشراف»، دار المعارف، قاهره، ج 1، ص 586.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

1- فاطمه زهرا (علیها‌السلام)شادمانی دل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)

كتاب «فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر» تألیف احمد رحمانی همدانی وترجمه ی  حسن افتخارزاده سبزواری از سوی نشر بدر منتشر شده‌است. اصل کتاب با عنوان «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده‌است.

این كتاب زوایای پنهان زندگی فاطمه زهرا(علیها‌السلام) را با ترجمه‌ای روان بررسی می‌كند.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت

2


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:30 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

علت اختلاف : علت اختلاف عومل مختلف می تواند باشد :احتمال دارد در ضبط وقایع سهل انگاری شده وگذشت زمان سبب شده هر دو نظر مورد توجه باشد ؛یا اینکه شهادت حضرت درهمان زمان به خاطر مسائل سیاسی جامعه وکودتا که در سقیفه انجام گرفت ارتباط داشت ، بعدها توسط مورخین اموی وغیره سانسور شد وفا صله ی ثبت مسائل تاریخی نیز لا اقل یک قرن پس از واقعه بوده از اینروی تاریخنگاران را در مورد شهادت فاطمه زهرا(س) دو روايت ذکر کرده اند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:27 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه طاهره درباره شخصیت آن بانو کافی است که به القاب حضرت توجه شود درباره القاب آن بانوی بی بدیل می توان کتاب مستقل نوشت دراینجا با مقدمه کوتاه به القاب او اشاره می شود:

لقب دادن و ملقب كردن فرزندان يكي از آداب و رسوم پسنديده است. البته لقبهاي خوب چون قرآن از القاب ناپسند نهي فرموده است:

«... و لاتلمزو انفسكم و لاتنابزوا بالالقاب ...»[1] از همديگر عيبجوئي نكنيد و با القاب بد ياد نكنيد.

نامهاي معروف حضرت: فاطمه، مرضيه، راضيه ومنصوره


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/02/05ساعت 3:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
دراین ایام که مصادف با شهادت فاطمه زهراست ِ آنچه برسردین اسلام بعد از پیامبرآمد ازاین روزها می شود دید تاریخ آینه است - تاریخ عبرتگاه است !

به نظر شما چرا امروز ملتهای مسلمان دریوغ کافران هستند ؟

چرا جهان واحد اسلامی امروز ژس از یک قرن به صدها کشور تجزیه شد وتبدیل قطعه های کوچک شد ؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/29ساعت 0:31 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آتش بازی در چهارشنبه سوری یکی از خرافه هایی است که از گذشته درفرهنگ ایران باقی مانده است پای بندی به عقيده هاي پوچ و داستان هاي دروغ و سخنان بيهوده و باطل که به طور کلي خلاف عقل و برهان باشد از جمله خرافات شمرده می شود وبه این رفتار ها خرافه می گویند .[1] دین اسلام مخالف خرافه است وپیامبر با خرافات مبارزه کرد وبسیاری از آنها را برانداخت ودین اسلام ضرر رساندن به بدن را حرام کرده است؛ اگربه تاریخ اجرای برنامه چهارشنبه سوری توجه شود بویژه در تاریخ معاصر جز زیان وضرر جانی درپی نداشته هزاران انسان درآتش سوخته وناقص شده اند؛


 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:43 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در مورد تاريخچه سيزده بدر هم داستانهای  مختلف وجود دارد. يکي اين است که در باورهاي مردم ايران باستان، کيومرث آغاز آفرينش است، طبق آنچه ابوريحان بيروني در کتاب آثار الباقيه گفته است، مشيه و مشيانه که پسر و دختر دوقلوي کيومرث بودند در روز سيزده فروردين به وسيله گره زدن دو شاخه با هم ازدواج کردند.[1]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 3:29 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
سال ۱۳۹۱ برای همه سال ژرخیروبرکت باشد ان شاء الله
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/01/16ساعت 2:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همسرش می‌گوید: ازدواج ما مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود؛ یعنی سال 1359 که جنگ در شهریور ماه تازه شروع شده بود. شهید باکری بلافاصله پس از عقدمان، فردایش به جبهه تشریف بردند تا سه ماه و پس از سه ماه که تشریف آوردند، زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.
25 بهمن، سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر 31 عاشوراست؛ سرداری که به بسیجی بودنش افتخار می‌کرد. او علمدار سپاه اسلام بود که همانند علمدار قهرمان کربلا، حضرت اباالفضل العباس (ع‌) داغ برادر دید و سپس خود به شهادت رسید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/11/26ساعت 3:44 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.
 

انتخاب نام پیامبر اکرم(ص) و اسماء ائمه اطهار (ع) بر نوزادان درصدر انتخاب نام برای نوزادان در خانواده‌های ایرانی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ در این میان علاقه مردم ایران به حضرت محمد(ص) ‌وصف ناشدنی و هم اکنون نام محمد دو میلیون و۴۵۱هزار و۷۷۰بار در پایگاه جمعیتی کشور به ثبت رسیده است.

القاب ایشان در مجموع بیش از۷۳۳هزار بار در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده است که در این بین نام‌های مصطفی با۴۰۲هزار و۸۱۶ ، امین۱۹۸هزار و۴۹۱و یاسین۷۲هزار و۶۲۲ بار ثبت، بیشترین فراوانی را داشته‌ است.

همچنین القاب و کنیه‌های حضرت علی بن موسی بیش از یک میلیون بار در پایگاه اطلاعات جمعیت به ثبت رسیده است که در این بین نام «رضا» با ثبت یک میلیون و۲۳هزار و۴۸۴بار بیشترین فراوانی را دارد.

بررسی آمار نام گذاری ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نشان می‌دهد که نام «حسن» نیز بیش از یک میلیون بار در این پایگاه به ثبت رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار مجموع القاب و کنیه‌های امام حسن(ع) نیز بیش از۳۶۶هزار بار به ثبت رسیده است.
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/11/03ساعت 5:25 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
ماه محرم وصفر پراز حوادث غمبار وغمناک درتاریخ اسلام است .

جهان اسلام مصیبت بارترین روزهاراپشت سرگذاشت

رحلت رسول گرامی اسلام - شهادت جانسوز سالارشهیدان - شهادت امام رضا - شهادت امام حسن -

دراین دوماه سه نفرازآل عبا -پیامبروحسنین - وکسانی که آیه تطهیر درحق آنان نازل شد - ازدنیا رحلت کردند - دنیاتاریک شد لذا دراین دوماه برای اهل اسلام وپیروان اهل بیت - چندان خوشی نیست - شرکت دررثای حسین ویارانش مکتب ومدرسه دین وفرهنگ است - و......................

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 4:1 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

طبق برخي نقل ها؛ در ماه صفر، آخرين پيامبر الهي رخ در نقاب خاك كشيد و با فقدان آن حضرت همه ي بشريت تا روز قيامت از حضور «رحمة للعالمين» محروم شدند.

بي گمان مصيبت رحلت رسول خدا (ص) هرگز جبران نخواهد شد و فقدانش همواره بهانه اي براي اندوه و شكوه به درگاه رب الارباب خواهد بود.

تاريخ وفات پيامبر اكرم(ص)؛

در مورد تاريخ رحلت رسول خدا(ص) اقوال مختلف است:

شيخ مفيد(ره) نوشته است: رحلت رسول اكرم(ص) در روز دوشنبه، بيست و هشتم صفر سال يازدهم هجري بوده است و در اين حال شصت و سه سال داشته است.[1]

ابن خشاب بغدادي (متوفاي 568 ه . ق) و ابن ابي ثلج بغدادي (متوفاي 325 ه. ق) با سند خود از نصر بن علي جهضمي، از امام رضا(ع)، از پدرش و پدرانش از علي(ع) روايت كرده اند: رسول خدا(ص) در حالي كه شصت و سه سال داشت، از دنيا رفت و در روز دوشنبه كه دو شب از ماه ربيع الاول گذشته بود، وفات كرد.

و اين همان چيزي است كه طبري از كلبي، از ابي مخنف، از فقهاي حجاز نقل كرده است كه گفته اند: رسول خدا(ص) در نيمروز دوشنبه دوم ربيع الاول وفات كرد.[2]



[1]. شيخ مفيد, ارشاد، ج 1، ص 189.

[2]. تاريخ طبري، ج 3، ص 200.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:53 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

سلام بر امام

پروردگارا درود فرست بر امام حسن فرزند سيد رسولان و جانشين اميرمؤمنان. سلام بر تو اي پسر رسول‏خدا. سلام بر تو اي پسر سيد اوصيا. گواهي مي‏دهم که تو ـ اي پسر اميرالمؤمنان ـ امين خداوندي و پدرت نيز امين خداوند است. مظلوم زندگي کردي و شهيد از دنيا رفتي؛ و شهادت مي‏دهم که تو، پيشواي پاک و مطهّر، هدايت‏گر و هدايت يافته‏اي.

پروردگارا، در اين ساعت از جانب من به روح مطهّر او برترين درودها را نثار فرست.

بخشي از کلمات قصار امام حسن مجتبي عليه‏السلام :

ـ هيچ گروهي در کارها مشورت نکردند مگر آن که راه سعادت باز يافتند.

ـ هرگاه کارهاي مستحب به امور واجب زيان رساند، آن مستحبات را ترک کنيد.

ـ تمام کردن هر کار، بهتر و مهم‏تر از شروع کردن آن است.

ـ اگر حاجت از دست برود، بهتر از آن است که براي انجام دادن آن به سراغ انسان نااهل بروند.

ـ در کيفر دادن ديگران شتاب مکن، و ميان گناه و کيفر آن، راهي براي عذرخواهي باز بگذار.

ـ بدترين مصيبت، مصيبتِ بداخلاقي است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:51 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

مفدمه :

روزگاري كه امام رضا عليه السلام مي زيست مسائل علمي خاص رونق وباامور سياسي و اجتماعي به هم تنيده بود. و امام در اين زمان ازنظر سياسي كاملا محدود وقيامهاي اجتماعي عليه حاكمان عباسي رو به فزوني گذاشته وبحرانهاي فكري وسياسي برجامعه حاكم بود.

عوامل مختلفي درنشاط علمي عصرامام رضاعليه السلام موثربوده ، بحرانهاي فكري و ورود ملل مختلف به اسلام وجودفرقه هاي مذهبي كه با افكار مختلف سئوالات خود را به ساحت اسلام عرضه مي كردند، از طرفي سرزمين اسلامي وسيع بود مهاجرتها از مليتهاي مختلف در اين جغرافياي بزرگ آزاد بود, كه سبب تبادل افكار به شكل گسترده‌اي مي­شد. اين افكار براي پاسخ يافتن بيشتر به مكتب ائمه(عليهم السلام) رجوع وپاسخ ميگرفت  و از سر چشمه‌ي علوم به توليد علوم مختلف منجر مي‌شد. چنانكه در صدر اسلام پس از پيامبر(ص) امير مؤمنان(عليه السلام) تنها فردي بود که از عهده­ي پاسخ واقعي پرسشگران بر آمد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:49 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

غریب الغرباء

حکمت ملقب شدن حضرت به غریب الغرباء :

1-    موقعیت سیاسی  ؛ مامون چون طی طرحی امام را تحت الحفظ از مقرّ و وطن وجوار قبرجدّش رسول اكرم به اجبار به سوی مرو فرا خواند تا تحت نظر داشته وارتباط اورا باشیعه قطع واورا از شیعه وبنی هاشم جدا کرده، و در مَرو حبس نماید ؛ در ظاهر آن حضرت را به خلعت حكم و ولايت مزین ، و در باطن آن حضرت را از همه شؤون منع نمود ،

2-  اجازه برگذاری جلسات درس و خواندن نماز جمــعه و عيـد نمي‌دهد ؛ دراطراف منزل ومحل اقامت امام جاسوس گماشته بود؛ درحالي كه مردم مي‌پنداشتند مامون  درمقابل امام خاضع ومطیع وارادتمند اوست ؛

                                                               


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:41 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

غریب الغرباء

حکمت ملقب شدن حضرت به غریب الغرباء :

1-    موقعیت سیاسی  ؛ مامون چون طی طرحی امام را تحت الحفظ از مقرّ و وطن وجوار قبرجدّش رسول اكرم به اجبار به سوی مرو فرا خواند تا تحت نظر داشته وارتباط اورا باشیعه قطع واورا از شیعه وبنی هاشم جدا کرده، و در مَرو حبس نماید ؛ در ظاهر آن حضرت را به خلعت حكم و ولايت مزین ، و در باطن آن حضرت را از همه شؤون منع نمود ،

2-  اجازه برگذاری جلسات درس و خواندن نماز جمــعه و عيـد نمي‌دهد ؛ دراطراف منزل ومحل اقامت امام جاسوس گماشته بود؛ درحالي كه مردم مي‌پنداشتند مامون  درمقابل امام خاضع ومطیع وارادتمند اوست ؛

3- امام را از آوردن اهل و عيال و فرزند دلبندش حضرت أبوجعفر أمام محمّد تقي  عليه‌السّلام عملاً منع کرده تا امام مانوسی نداشته وتنها  در منزلی محصور گردید ومامون جهت تظاهر وتبرئه ی خود از اتهام قتل امام در تشييع جنازه پيرهن خود را چاك ‌زده وبه شدت گریست ، و مجالس تعزيه دائر و بطور معروف براي بزرگداشت و تجليل از آن حضرت عزاي عمومي‌ و تعطيل رسمي‌ اعلام مي‌كند ؛

4-  مردم با دیدن این تظاهر وریاکاری از مامون فریفته ی رفتار اوشده وگمان داشتند که امام در آسودگی بوده وبه مرگ طبیعی از دنیارفته است ؛ وَ بِمِثْلِ هذا عَمِلَ‌ السّياسيّونَ. فَهُوَ....رَئيسُهُمْ‌وَقآئِدُهُم لِهَذِهِ الطَّريقَةِ، وَأعْلَمُ مِن أبيهِ هَرونَ‌ الَّذي اشْتَبَهَ فـي‌سياسَةِ مَدينَتِهِ‌‌ بِقَتْلِ‌ أبيهِ موسَي بْنِ جَعْفَرٍعَلَيْهِماالسَّلامُ مَسْجونًا بَعْدَ‌سِنينَ عَديدَةٍ  جِهارًا

5- ازسوی دوستان نیز نسبت به امام ظلم بزرگ روا داشته شد چون نمایندگان امام موسي بن جعفر بعد از شهادتش گفتند : امامت به همين امام ختم شده است و ديگر امامي‌ نيست . و لذا آنها را « واقفيّه» گويند که ازروی کبر وعناد وهوای نفس امامت حجّت خدا عليّ بن موسي الرّضا را انكار كردند و او را كه والي اين ولايت بود تكذيب نمودند؛ چه غربتي از اين بالاتر که سران وثقات معتمدین چنین واکنشی دربرابر امام داشته باشند؛

6- افزون بر آن ،آنها شيعيان پدرش حضرت موسي بن  جعفر عليهماالسّلام را نيز به خود دعوت نموده و از پيروي حضرت ثامن الأئمّه منع كردند ؛ و براي خود حزب و دسته‌اي تشكيل داده و بدعت در دين گذارده ، و جماعت واقفيّه از اسلام فرقه خاصّي تشكيل دادند « از يـونس بـن عبـدالرّحـمن كـه گفت: من بـر حضرت رضا عليه‌السّلام وارد شدم . فرمود : عليّ بن أبي حمزه مُرد ؟! گفتم : آري !‌ فرمود :داخل در جهنّم شد . من از اين كلام حضرت به دهشت افتادم . فرمود : آگاه باش   كه چون از امام پس از موسي عليه‌السّلام از وي پرسيدند گفت :‌ من امامي‌ را پس از او نمي‌شناسم ، لهذا يك ضربه‌اي به قبرش زدند كه از آن آتش بالا گرفت .»

« و روايت است از أحمد بـن محمّد بـن أبي نـصر كـه گفت: حضرت امــام أبوالحسن الرّضا عليه‌السّلام در ميان طائفه بنـي زُرَيق ايستادند ، و در حالي كه   صداي خود را بلند نموده بودند به من گفتند : اي احمد ! گفتم : لبّيك ! فرمود : چون رسول خدا صلّي اللـه عليه و آله و سلّم رحلت نمودند ، مردم براي  خاموش كردن نور خدا كوشيدند ؛ امّا خداوند إبا نمود مگر از اينكه نور خود را  تمام كند به أميرالمؤمنين عليه‌السّلام . و چون أبوالحسن موسي بن جعفر  عليهما السّلام وفات نمود ، عليّ بن أبي حمزه در خاموش كردن نور خدا کوشيد ،  امّا خداوند چنین خواست  که نور خود را تمام كند .

دراین قضایا وپیش  آمد ها امام بسیار غمگین می شد که دوستان وشیعیان دراین آزمایش ها ازدست می روند ؛ احساس غم به غربت امام می افزود می شد؛

7- انكار امامت فرزندش محمّد بن عليّ (جواد)است ، بلكه انكار فرزندي او آنها تا حدی به امام جسارت کرده وگفتند علی بن موسی فرزند پسر ندارد تا جانشین داشته باشد ؛پس امام نیست ؛خویشان  وعمو ها وفرزندان عموها امامت و وصايت امام جواد را انكار كردند ،  مانند مخالفت هائي كه با خود آن حضرت مي‌نمودند؛

عليّ بن جعفر گفت : برادران امام رضا و همچنين ما عموهايش ، همگي به او گفتيم : تا به حال در ميان ما امامي‌ با چهره تند و سياه رنـگ نـيامـده اسـت؛

امام رضا به آنها گفت : او پسر من است . آنها گفتند : رسول خدا صلّي اللـه  عليه و آله و سلّم کار قيافه‌شناسان را قبول کرد؛. حضرت قبول کرد تا قیافه شناس دراین باره داوری نماید

چون قيافه‌شناسان آمدند ، و ما در بستان نشستيم و عموهاي حضرت و برادرانش و خواهرانش صفّ بستند ، و به حضرت امام رضا عليه‌السّلام جُبّه‌اي پشمينه پوشاندند و يك كلاه ( قَلَنْسُوَه ) برزگري و كار بر سرش نهادند و برگردنش يك بيل نهادند ، و به او گفتند : تو داخل بستان برو بطوري كه خود را نشان دهي كه چون كارگر عمله در آنجا بـه كار اشتغال داري ! و سپس حضرت أبوجعفر امــام محمّد تقي را آوردند و به قيافه‌شناسان گفتند : پدر اين طفل را مشخص كنيد ! آنها گفتند : از ميان اين جمعيّت هيچكس پدر او نيست ؛ وليكن اين عموي پدر  اوست ؛ اين عموي اوست ؛ اين عمّه اوست . و اگر در اينجا پدري براي او باشد  همانا صاحب بستان است ؛ به علّت اينكه قدمهاي او با قدمهاي وي يكسان است .

و چون حضرت أبوالحسن امام رضا عليه‌السّلام از ميان بستان به سوي ايشان باز آمد ، گفتند : اين است پدر اين طفل .

عليّ بن جعفر گفت : من كه اين واقعه را مشاهده كردم برخاستم و آب دهان حضرت أبوجعفر را مكيدم و به او گفتم : شهادت مي‌دهم كه تو امام من در نزد خدا مي‌باشي . پس حضرت رضا عليه‌السّلام گريستند و گفتند : اي  عمو جان من ! آيا نشنيدي كه پدرم مي‌گفت : رسول خدا صلّي اللـه عليه و آله  و سلّم مي‌گفت : پدرم به فداي پسر بهترين كنيزان باد ! [1]

8-  يكي ديگر از حکمتهای  غربت امام رضا عليه‌السّلام این است که :نقشی که حضرت دررونق دادن ورشد علو اسلامی داشته مغفول مانده ؛دفاعی که حضرت از ساحت دین کردبی نظیربود؛تمدن اسلامی با تزریق ودفاع امام ازعلم اسلامی جهشی بزرگ به خود گرفت [2]؛ چون امام دردوره ی شکوفایی تمدن اسلامی می زیست وجلساتی که مامون با دانشمندان ادیان مختلف برگزار کرد امام دراین مناظرات برهمگان چیره شد؛ این نمود علمی امام طبعا درتمام اندیشه ها وعلوم تاثیرگذرار بود؛اما این برجستگی هرگز درمیان آثارمورخین عهد عباسی به طورمحسوس ومشخص گزارش نشده است؛ این نوع رویکرد درباره ی خدمات علمی نهایت ظلم به امام وغربت آن حضرت است؛

علاوه برامام رضا (ع) امام حسین (ع) نیز درزیارت ناحیه از طرف امام عسگری به این لقب نامیده شده .اگرچه به یک معنا همه ی ائمه از آن جهت که بین مردم آنگونه که باید شناخته نشدند غریب اند.

تقدیم به حضور مولایم امام رضا(صلوات الله علیه) امیرعلی حسنلو

 

 



[1]ـ « بحار الأنوار» طبع كمپاني ، ج 12 ، در تاريخ أبي جعفر حضرت جواد عليه‌السّلام ، بابٌ فـي فَضآئِلهِ و أحْوالِ خُلَفآءِ زَمانِهِ و أصْحابِه ، ص 124 عن « عيون المعجزات » : لَمّا قُبِضَ الرِّضا عَلَيهِ‌السَّلاَمُ كانَ سِنُّ أبـي جَعْفَرٍ عَلَيهِ‌السَّلاَمُ نَحْوَ سَبْعِ سِنيـنَ ، فَاخْتُلِفَ الْكَلِمَةُ مِنَ النّاسِ بِبَغْدادَ وَ فـي ألأمْصار ـ الرّوايةَ و كانتْ طَويلةً . ( ترجمة اين روايت بطورل دمل در جلد سوّم « امام شناسي» از دورة علوم و معارف اسلام ، در ضمن بحث لزوم متابعت از أعلم در درس سي و يكم آمده است . ـ

 

[2] .برگرفته از کتاب روح مجرد؛نوشته ی مرحوم تهرانی                                                                                                                                                   

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:40 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
کد خبر: ۲۲۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دي ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری به نقل از رسانه های عربستان نوشت:

 سازمان جهانی گردشگری در گزارش آماری خود اعلام کرد در سال 2010 میلادی، 11 میلیون نفر(که بیشتر آنها زائر و عمره گزار و حاجی هستند) به عربستان سفر و بیش از 25 میلیارد دلار هزینه کردند. این گزارش می افزاید تعداد زائرانی که در سال 2010 میلادی به عربستان سفر کردند، بیش از 10 میلیون و 850هزار نفر برآورد شده است که این تعداد، شش میلیارد و هشتصد میلیون دلار(بیش از 25 میلیارد ریال سعودی) هزینه کردند.

این در حالی است که در سال 2009 میلادی، تعداد کسانی که به عربستان سفر کردند، 10 میلیون و نهصد هزار نفر بودند که هفت میلیارد و هشتصد میلیون دلار(بیش از 29 میلیارد ریال سعودی) خرج کردند.

بر اساس گزارش صادره از سازمان جهانی گردشگری، عربستان، 8/17 درصد از تعداد کل مسافران خارجی را که به منطقه خاورمیانه سفر کردند به خود اختصاص داده است که این درصد در سال 2009، بیش از 20 درصد بوده است.

عربستان مکان دوم را در جهان عرب و جایگاه بیست و دوم را در سطح جهان در میان کشورهایی که بیشترین تعداد گردشگر را در سال 2010 داشته اند به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش با وجود کاهش نسبت ورود گردشگران خارجی به کشورهای عربی از جمله مصر، سوریه و اردن، نسبت ورود مسافران خارجی به عربستان، بیش از 88 درصد افزایش یا
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:31 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
آشنايي با نام‌هاي مختلف سرزمين کربلا و وجه تسميه هرکدام از آنها براي کساني که دلداده شهيد کربلا هستند قابل تأمل و توجه است.
کد خبر: ۲۲۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دي ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
آشنايي با نام‌هاي مختلف سرزمين کربلا و وجه تسميه هرکدام از آنها براي کساني که دلداده شهيد کربلا هستند قابل تأمل و توجه است.

کربلا؛

به گزارش مرکز خبر حوزه، کمال الدين دميري در کتاب حيات الحيوان نقل کرده، وقتي امام‌حسين(ع)‌ به کربلا رسيد، ‌از نام آن مکان سؤال کرد. گفته شد: کربلا، امام فرمود: کرب و بلاء، پدرم علي عليه‌السلام در راه صفين وقتي به اينجا رسيد و من همراه او بودم از نام اين مکان سؤال کردند. بعد حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «اين‌جا محل بار انداز آنان است و اين‌جا محل ريختن خون آنان است. » سؤال شد چه کساني را مي‌فرماييد؟ حضرت فرمود: افرادي از آل محمد(ص) که در اين مکان کشته مي‌شوند.

* عمورا

نام ديگر کربلا، عمور است. عموراء نام عبري کربلاست. نقل شده که اما حسين(ع)‌در شب عاشورا در جمع اصحاب و اهل‌بيت(ع) خود فرمود: جدّم رسول الله(ص) به من خبر داد که حوادث روزگار مرا وادار به رفتن به سوي عراق مي‌کند. پس فرود مي‌آيم در سرزميني که به آن «عمورا و کربلا» گفته مي‌شود و در همين سرزمين شهيد مي‌شود و آن وعده که جدم فرمود، ‌نزديک شده است.

* عقر

از ديگر نام‌هاي کربلا «عَقر» است. عقر به فتح عين و سکون قاف و راء، به آن، عقر بابل نيز گفته مي‌شود.

* حير يا حاير

نام ديگر کربلا، حاير مي‌باشد. متوکل عباسي از خلفاي بني عباس، نسبت به علي و اولاد علي کينه و دشمني خاصي داشت، ‌مردم را از زيارت سيد‌الشهدا(ع) منع نمود، زوار را عقوبت و مجازات مي‌کرد و دستور داد قبر امام‌حسين(ع)‌ را خراب و بجاي آن شخم نموده و زراعت کردند. به گاو‌ها دستگاه شخم بسته و آن منطقه را شخم زدند. البته گاو ها به‌هيچ‌وجه روي قبر مقدس سيد‌الشهدا(ع)‌ نمي‌رفتند.

بعضي از شاهدان عيني گفته اند؛ با چوب به گاو‌ها مي زدند، ‌بگونه‌اي که چوب مي‌شکست ولي گاوها جلو نمي‌رفتند و زماني که آب روي زمين‌هاي شخم زده رها کردند، ‌آب روي قبر نرفت و اطراف قبر حلقه زد و چون آب به جلو نمي‌رفت گفتند: «حاز الماء أي تحير الماء» آب حيران ماند و اين قسمت را حاير و حير نام نهادند. يعني محل تحير و توقف آب و نرفتن آب به روي قبر سيد‌‌الشهدا(ع)‌.

مرحوم محدث قمي در کتاب تتمة المنتهي از ابو الفرج ابن جوزي نقل کرده، کسي جرئت تخريب اين قبر شريف را نداشت تا اين‌که ديزج يهودي با عده‌اي از يهود براي اين کار اجير شدند و اقدام به اين کار کردند و تا دويست جريب از اطراف قبر را شخم و آب بر آن جاري کردند و در اطراف آن زمين به مسافت هر ميل، نگهبانان گماشته بودند که هرکس به مقصد زيارت قبر شريف بيايد او را دستگير نموده و مجازات کنند.

* طف

عنوان ديگر سرزمين کربلا «طف» مي‌باشد.

صاحب کتاب «مراصدالاطلاع في اسامي الامکنة و البقاع» متوفاي قرن هشتم هجري، در مورد کلمه «طف» مي‌گويد: طف به فتح طاء و تشديد فاء، سرزميني از توابع کوفه در طرف خشکي است که در آن‌جا مقتل حسين(ع) بود.

* نينوا

«نينوا» نيز از نام‌هاي کربلا است. نينوا نزديک کربلا و در شرق آن واقع بوده و به آن هنديه مي‌گويند و به زبان محلي طُوَيْرِيج گفته مي‌شود و داراي باغ‌ها و نخلستان‌ها و بر ساحل نهر فرات است و در آن زمان اهل کتاب از يهود و نصارا نيز در آن‌جا ساکن بوده‌اند.

از ديگر اسامي کربلا، «نواويس» بوده و در جنب نينوا واقع است که فعلا جزء هنديه يعني طويريج شده و مردم آن‌جا همه از شيعيان با حرارت و مخلص اهل‌بيت(ع) مي‌باشند.

امام حسين(ع)‌در خطبه اي که در مکه و قبل از حرکت بسوي عراق خواندند، ‌فرمود: خطّ الموت علي وُلد آدم تا مي‌فرمايد: کأني بأوصالي يقطعها عسلان الفلوات بين النواويس و کربلا. گويا مي‌بينم که رگ‌هاي بدنم را گرگ‌هاي بيابان (منظور اهل کوفه) بين نواويس و کربلا قطعه قطعه مي‌کنند.

* شُفَيَّه

«شُفَيَّه» از قراء طف و از منازل بني اسد بود که در شمال کربلا به‌طرف قبر عون مي‌باشد و از ديگر نام‌هاي کربلا است.

«غاضريه با غاضرات» آخرين نام از نام هاي کربلا است. اين مکان از توابع کوفه و منسوب به غاضره بني اسد در شمال کربلا مي‌باشد. آثار قطعه بني اسد از قديم در اين زمين‌ها بوده که امروزه نيز وجود دارد و از همين روستا قبيله بني اسد به کربلا آمدند و اجساد شهداي کربلا را دفن نمودند و عمده زمين کربلا در تملک اين قبيله بود که امام‌حسين(ع)، زماني به کربلا وارد شدند زمين کربلا را از آنان و اهل نينوا که مالک شرق کربلا بودند، خريداري نمود.

آنچه خوانديد مطالبي از کتاب «سيري در عتبات و اماکن مقدسه در عراق» است که در قالب سفرنامه به واگويي تاريخ و جغرافياي عراق پرداخته است.

برخي از عناوين بخش‌هاي اصلي کتاب شامل : «محدوده جغرافيايي عراق و جمعيت آن»، «نجف اشرف»، «تاريخ حيات اميرالمؤمنين(ع)‌ به‌طور اجمال»، «کيفيت دفن و قبر مقدس اميرالمؤمنين سلام‌الله عليه»، «کوفه»، «تأسيس حوزه علميه نجف اشرف و علمايي که در آن‌جا مدفونند»،، «حله»،، «کربلا»، «خلاصه اي از تاريخ امام همام ابي‌عبدالله الحسين(ع)»، «کاظمين»، «خلاصه اي از زندگي امام جواد(ع)‌»، «قبور علما و بزرگاني که در کاظمين مدفونند»، «بغداد»، «خلاصه اي از زندگاني امام هادي(ع)»، «خلاصه اي از زندگاني امام حسن عسگري(ع)» و «امام روازدهم حضرت صاحب‌الزمان(عج) » مي‌باشد.

کتاب «سيري در عتبات و اماکن مقدسه عراق»‌ تاليف محمدعلي فاضل فيروز آبادي با شمارگان هزار نسخه در 496 صفحه و با قيمت هفت هزار تومان از سوي انتشارات منشوران دارالتفسير منتشر شده است.
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/10/29ساعت 3:30 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
عمويم و شخص مورد اعتماد اصحابم، يعني مسلم بن عقيل را به سوي شما (مردم کوفه) مي‌فرستم تا حقيقت امر شما را به من اعلام کند و آنچه از اجتماع شما براي او روشن مي‌شود به من بنويسد.



ضمن تسليت شهادت سفير امام حسين‌(عليه السلام) حضرت مسلم بن عقيل، گفت‌وگويي با حجت الاسلام امير علي حسن‌لو، مسئول گروه تاريخ و سيره مرکز ملي پاسخ‌گويي به سئوالات ديني را منتشر مي‌کند.

* از تبار نيکان



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/08/25ساعت 1:59 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
لم(علیه السلام) سفیر با بصیرت حسین‌(علیه السلام)

پستتوسط salar » يکشنبه آبان ماه 15, 1390 4:07 pm

مرکز خبر حوزه، ضمن تسلیت شهادت سفیر امام حسین‌(علیه السلام) حضرت مسلم بن عقیل، گفت‌وگویی با حجت الاسلام امیر علی حسن‌لو، مسئول گروه تاریخ و سیره مرکز ملی پاسخ‌گویی به سئوالات دینی را منتشر می‌کند.

* از تبار نیکان

مسلم بن عقیل از تبار پاک بنی‌هاشم و نواده حضرت ابوطالب عموی پیامبر‌(ص) است، ابو طالبی که تا آخرین ساعات حیات خود دست از حمایت پیامبر برنداشت و دعوت پیامبر را اجابت کرد، مسلم از چنین نسلی است او از خاندانی پاک، شجاع و با فضیلت برخاست و زیر نظر عموی گرامی‌اش، علی علیه‌السلام، و پسر عموهای خود امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام پرورش یافت و از علم، تقوی و دیگر فضائل آن بزرگواران بهره‌مند گردید. [1] و افتخار دامادی امیر المومنین‌(علیه السلام) را داشت و سال‌ها در کنار امام حسن  و امام حسین علیهما السلام به ایشان اقتدا کرده بود  با اینکه در آن زمان بسیاری از افراد این بصیرت را نداشتند.

* نقش آفرینی‌های مسلم

پیش از حادثه کربلا ، مسلم در رکاب امیر المومنین رشادت‌های زیادی از خود نشان داد از جمله در جنگ صفین و حکومت امیر المومنین یکی از نقش آفرینان معرکه نبرد بود و جناح راست سپاه امیر المومنین در دست او بوده است [2] و این‌ها همه نشان از شجاعت و مدیریت بالای اوست

* نائب خاص امام معصوم

اگر بخواهیم شخصیت مسلم بن عقیل را واکاوی کنیم، باید او را در ردیف شخصیت‌های دینی بزرگ اسلام و بالاتر از آن‌ها محسوب کرد، چرا که مسلم بن عقیل نماینده خاص امام معصوم بوده‌اند، هم در زمان امیر المومنین مورد توجه خاص حضرت بود و هم در دوران امام حسن مجتبی یار و کمک کار ایشان بودند و از یاران با وفا و بر جسته آن حضرت به شمار می‌رفتند. [3]  و پس از شهادت امام حسن علیه‌السلام همراه امام حسین علیه‌السلام رهسپار مکه شد. [4] و به عنوان نائب خاص و وکیل امام به کوفه اعزام شد و امام این اعتماد خاص را به ایشان داشت که او را به عنوان سفیر و کارشناس امور سیاسی و نظامی به کوفه فرستادند.

* علت انتخاب مسلم بن عقیل به عنوان سفیر خاص

امانت داری  و تعهد مسلم  و سابقه درخشان و بصیرت بالای او در تبعیت از ولایت و جامعیت علمی و عملی ، همه و همه سبب شد که امام (علیه السلام) او را به عنوان نماینده خود برگزید و در معرّفی او به مردم کوفه نوشت:

وَ انّی باعِثٌ الیکُم بِاخی‌ وَ ابْنِ عَمّی‌ وَ ثِقَتی‌ مِنْ اهْلی‌ «مُسْلِمِ بن عَقیل» لِیُعْلِمَ لی‌ کُنْهَ امْرِکُمْ وَ یَکْتُبَ الَیَّ به ما یَتَبَیَّنَ لَهُ مِنْ اجْتماعِکُمْ. [5]

و همانا من برادرم و پسر عمویم و شخص مورد اعتماد اصحابم، یعنی مسلم بن عقیل را به سوی شما (مردم کوفه) می‌فرستم تا حقیقت امر شما را به من اعلام کند و آنچه از اجتماع شما برای او روشن می‌شود به من بنویسد.مردم کوفه نیز به جلالت قدر نماینده امام (علیه السلام) واقف بودند، لذا قبل از آمدن «عبیدالله بن زیاد» به کوفه به خوبی از او استقبال کردند و در مورد جایگاه مسلم نزد امام حسین (علیه السلام)، همین بس که وقتی خبر شهادت او به حضرت (علیه السلام) رسید فرمود: «لا خَیْرَ فِی الْحَیاةِ بَعْدَکُمْ» [6]  بعد از شما خیری در زندگی نیست.

* جایگاه بلند علمی مسلم بن عقیل

از دیگر جنبه‌های شخصیتی مسلم بن عقیل، جایگاه بالای علمی ایشان می‌باشد هر چند گزارشات کمی در این زمینه بدست ما رسیده است، ولی مواردی را مشاهده می‌کنیم که این جایگاه را نشان می‌دهد از باب نمونه رجال نویسان اهل سنت، مسلم بن عقیل را محدّثی تابعی شمرده و گفته‌اند که صفوان بن موهب از او حدیث نقل کرده است [7]. وی فقیه و دانشمند بود [8] و همان جایگاه نیابت خاصه‌ای که نواب اربعه نسبت به امام زمان علیه‌السلام داشتند مسلم بن عقیل همان جایگاه را نسبت به امام حسین علیه‌السلام داشتند، به علاوه سجایا و شاخص‌های دیگری که تنها در وجود ایشان بود.

* عامل به سیره نبوی در سختترین شرایط

در جریان پیشنهاد ترور عبید الله ابن زیاد در منزل هانی بن عروة با وجود مهیا بودن همه شرایط برای از بین بردن ابن زیاد، مسلم بن عقیل از این کار امتناع نمود ، زمانی که علت را جویا شدند فرمود : سخن پیامبر صلی الله علیه و آله را به یاد آوردم که فرمود: «مؤمن غافلگیرانه نمی‌کُشد و این عمل خود را مستند کرد به سیره نبوی و این نشان از آگاهی و دانش او نسبت به سیره نبوی و پایبندی و تقوای بالای او در التزام به اصول می‌باشد. [9]

* پیشتاز حماسه عاشوراء

در حادثه عاشورا مسلم، پیشتاز حماسه عاشورا بود و حضور او در کوفه موجب آشکار شدن تزویر و ریاکاری امویان شد و غربت او در کوفه یاد آور غربت و مظلومیت خاندان پیامبر در کربلا است.

* شجاعت مسلم :

مسلم را شجاع‌ترین فرزند عقیل خوانده‌اند [10] ؛ بعد از استقرار مسلم در خانه طوعه، بلال فرزند وی که برای می‌گساری با دوستان خود بیرون رفته بود، به خانه بازگشت و از حضور مسلم در خانه مطلع شد. علی رغم تأکید مادر، موضوع را کتمان نکرد و نزد عبدالرحمن بن اشعث رفت و داستان را با او در میان گذاشت و ابن زیاد نیز از موضوع با خبر شد و در پی آن شصت یا هفتاد و به قولی سیصد تن از سربازان ویژه  خود را همراه محمد بن اشعث رهسپار محل اختفای مسلم کرد. [11]

جنگ سختی در گرفت و شماری از سربازان ابن زیاد کشته شدند. وقتی خبر به ابن زیاد رسید، به ابن اشعث پیغام داد که من تو را برای دستگیری یک نفر فرستاده‌ام، در حالی که ضربه سختی بر سپاهم وارد شده است. ابن اشعث پاسخ داد: آیا می‌دانی ما را برای دستگیری شیری دلاور و شمشیری بران که در دست مردی شجاع و با اراده قرار دارد فرستاده‌ای؟ او از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است. ابن زیاد پیغام فرستاد که به او امان دهید زیرا جز این راهی برای دستگیری او نخواهید یافت.[12] مسلم گفت: نیازی به امان مکر پیشگان نیست . این‌ها همه  برخاسته از ایمان بالای او و اعتقاد او به ولایت بود .

* بصیرت

بسیاری از بنی‌هاشم با امام به کربلا نیامدند ، البته امام تکلیف نکرده بودند، ولی او خود همراه امام آمد و این مسئله ناشی از بصیرت بالای مسلم است

* مهم‌ترین پیام‌هایی که می‌توان از سیره مسلم بن عقیل گرفت

با همه مدارج علمی و تقوایی او مهم‌تر از همه بصیرت او و ایثار و پیش قدم شدن  برای قیام امام حسین علیه‌السلام است و حضور او در کوفه بعدها تاثیر مهمی داشت ، فعالیت‌های مسلم در کوفه  بعدها موجب قیام‌هایی در جامعه مسلمین از قبیل قیام توابین و غیر آن و تبعیت مطلق او از امام عصرش شد.

شجاعت در راه حق از دیگر مطالبی است که در سیره مسلم قابل مشاهده است از دیگر ویژگی‌های مسلم بن عقیل تبعیت او از سنت نبوی است و این در زمانی واقع شد که امویان اسلام  را به گوشه‌ای گذاشته و اکثر مردم درانحراف بودند و جریانی در جامعه به وجود آمده بود که مردم را از سیره نبوی دور می‌کرد و اگر قیام امام و اخلاص افرادی مثل مسلم نبود فضای الان جامعه ما تیره و تار و خط واقعی اسلام گم می‌شد

و اگر این الگوها نبودند ارزشهای دین از بین می‌رفتند و مسلم بن عقیل و امثال وی الگو و اسوه جامعه هستند و اگر مسلم و مانند او نبودند نه از علمی خبری بود و نه از فرهنگ واقعی اسلام اثری مانده بود و اساس مکتب اسلام مدیون این خون‌ها و بصیرت‌هاست و فرهنگ مقاومت با توجه به این اسوه‌ها و الگوها باقی ماند تا اینکه به دوران طلایی انقلاب اسلامی رسید.  


[1] - الشهید مسلم بن عقیل، ص 81 و 83

[2] - مناقب آل ابیطالب، ج 3، ص 197

[3] - رجال الطوسی، ص 70

[4] - الامامة و السیاسة، ج 2، ص 230

[5] - اخبار الطوال، دینوری، ص 230

[6] - مروج الذّهب، ج 3، ص 72

[7] - الثقات، ج 5، ص 391؛ الاعلام، ج 7، ص 222

[8] - الشهید مسلم بن عقیل، ص 109

[9] -  التاریخ الکبیر، ج 4، ص 266

از ابوهريره نقل شده است كه گفت: از ميان فرزندان عبدالمطلب، او شبيه‏ترين فرد به پيامبر صلى الله عليه و آله است

[10] - . المعارف ج 7، ص 204

[11] - الكامل فى التاريخ، ج 4، ص 32

[12] - الفتوح، ج 5، ص 92
salar
کاربر جدید
کاربر جدید
 
پست ها : 50
تاريخ عضويت: سه شنبه مهر ماه 19, 1390 5:31 pm
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 68 بار
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/08/25ساعت 1:56 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مرکز خبر حوزه، ضمن تسلیت شهادت سفیر امام حسین‌(علیه السلام) حضرت مسلم بن عقیل، گفت‌وگویی با حجت الاسلام امیر علی حسن‌لو، مسئول گروه تاریخ و سیره مرکز ملی پاسخ‌گویی به سئوالات دینی را منتشر می‌کند.

*


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1390/08/25ساعت 1:54 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

اشاره

با نگاهى كوتاه به سيره خلفاى بنى‏اميه، به خوبى فهميده مى‏شود كه روش آنان در حكمرانى بر پايه زورگويى و خفقان براى تثبيت پايه‏هاى قدرت بنا نهاده شده بود تا با اتخاذ اين شيوه، مردم را از انديشه انقلاب دور و نيز اهل بيت را منزوى و مردم را از اطراف آنان پراكنده كنند.

روشن است كه افسار گسيختگى اين حكمرانان در بهره‏گيرى از لذت‏هاى دنيايى و اظهار ضديت آنان با اهل بيت عليهم‏السلام، همه نوع صلاحيت آن‏ها را در حاكميت جامعه اسلامى سلب مى‏كرد و از آنان درندگانى مى‏ساخت كه براى شهوت‏پرستى، قدرت‏طلبى و فزون‏خواهى خود به هر جنايتى دست مى‏زدند و از ريختن خون هيچ كس باكى نداشتند و اين تازه يكى از سياست‏هاى آنان در مشى سياسى‏شان بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/08/12ساعت 4:20 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

شهادت امام محمدباقر عليه‏السلام

مغز دانش

از همان کودکي، مغز دانش‏ها را مي‏گشودي به اعجاز و عطش‏هاي ناتمام و سرگردانِ پرسش را التيام مي‏بخشيدي.

عزت را به نام محتاجان و ناداران گره مي‏زدي، آنجا که امر مي‏کردي آنان را با نيکوترين نام‏ها خطاب کنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/08/12ساعت 4:19 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ا

ا امام رضا(ع) در انسجام امت اسلامی نقش بسیار موثری داشته اند ا

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه نقش امام رضا(ع) را درانسجام بخشیدن به جامعه اسلامی بسیار موثر ارزیابی کرد...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/07/11ساعت 4:27 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 به مناسبت سالروز شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر(ص)؛ ا

ا اسلام حضرت حمزه (ع) معادل اسلام صدها نفر بود ا

مسلمان شدن حضرت حمزه به قدری مهم بود که حتی روش مشرکان را در آزار و شکنجه پیامبر و مسلمانان تغییر داد تا جایی که به جای شکنجه جسمی و روانی به تطمیع و پیشنهاد ثروت به آنها روی آوردند ووووووو.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/07/11ساعت 4:26 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

برتری حضرت معصومه نسبت به سایر امام زادگان .

در ميان امام زادگان ايران و شهرقم وفرزندان حضرت امام موسی (عليه السلام) كه نورافشاني مي‌كنند، ماه تاباني كه همه آنها را تحت‌الشعاع انوار درخشان خود قرار داده ، تربت پاك شفيعه محشر، كريمه اهل بيت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ دخت گرامي موسي بن جعفر، حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ مي‌باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1390/07/11ساعت 4:24 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |