آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛ ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی


آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود
حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.
وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر (صل الله علیه وآله)هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

رنگ باختن معارف اسلام/ تلاش برای حفظ اساس مکتب
از آنرو که ارزشهای دینی به خاطر سوء رفتار حاکمان نا مشروع اموی و...رنگ باخته واز میان می رفت ودین وسنت وقرآن به کلی در فراموشی بود که امام حسین قیام کرد ؛ لذا امام تاکید دارد برای اصلاح امت که همان جامعه است قیام کرده واصلاح امت را باید از اصلاح حاکمان آغاز کرد ؛ اگر حاکم قابل اصلاح نبود باید در مقابل او قیام کرد واعتراضی کرد که موثر باشد ؛ امام امت اسلامی را با قیام واعتراض خود ودرنهایت با خون پاک خود وعزیزان خود بیدار کرد لذا می بینیم قیامهای مختلفی پس از قیام امام حسین در جهان اسلام شکل گرفت ؛ حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: حوادث و قیام های این دوره و به خصوص پیامدهای قیام امام حسین (ع) تاثیر فراوانی در وضعیت اجتماعی آن روزگار بر جای گذاشت و امام در چنین شرایطی باید ضمن حفظ مکتب و اساس دین، در جهت برگرداندن شرایط به وضعیتی که اسلام و به خصوص شیعه را حیاتی تازه دهد تلاش می کرد.
مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) هر چند در این قیام ها شرکت نداشتند اما مواضع سیاسی که در راستای اهداف و قیام نهضت سیدالشهدا (ع) بود اتخاذ می کردند. دعوت مردم به اخلاق، آداب قرآنی الهی، تزکیه و تعلیم انسانها و تقویت معنویت مردم، از جمله فعالیت های امام در این عرصه است. همچنان که سنت و سیره نبوی نیز بر همین اساس استوار بود.
وی افزود: اخلاقیات اسلام در طول دوره 20 ساله حکومت معاویه کاملاً رنگ باخته بود و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر و بی اطلاع بودند و قیام حسینی نیز به همین دلیل رخ داد. حضرت سجاد نیز پس از واقعه کربلا بدون آنکه با قیامهای موجود موافقت و همراهی کند با رفتار و کردار خود و تاکید به حرمت پیامبر و اهل بیت او در جامعه و ارشاد مردم به صورت فردی یا جمعی به شکل عملی به سنت نبوی دعوت می کرد.
حجت الاسلام حسنلو یادآور شد: تاکید حضرت زین العابدین (ع) در دعاهای صحیفه سجادیه نسبت به پیامبر و خاندان آن حضرت به دلیل فراموشی سنت نبوی در میان مردم است. ضمن اینکه امام این دعاها را به تنهایی و در انزوا که قرائت نمی کردند بلکه آنها را به دیگران می آموختند و گاه بعضی از دعاها را در مسجد مدینه تلاوت می کردند. امام تلاش می کرد با روش تاکید بر محوریت پیامبر و خاندان او شقاق و اختلاف موجود میان امت اسلام را از بین رفته و وحدت اجتماعی در جامعه حاکم شود. چرا که به خوبی می دانست که با توجه به تحرکات دشمن در مرزهای سرزمین اسلامی با وجود این اختلافات احتمال حمله دشمنان و از بین بردن پایه و اساس دین پیامبر از بیخ و بن وجود دارد.
وی افزود: فعالیت های امام از سویی، این پیام مهم اجتماعی را به مردم منتقل می کرد که تنها راه نجات از اختلافات، توجه به پیامبر و خاندان آن حضرت است. از سوی دیگر این سیره و شیوه تبلیغی امام آثار سیاسی نیز به دنبال داشت و مردم متوجه این موضوع می شدند که مدعیان خلافت از جمله آل زبیر و بنی امیه مردود بوده و تنها به دنبال حکومت و قدرت هستند.

برخی حتی از وجود اهل بیت پیامبر(ص) خبر نداشتند
این کارشناس تاریخ اسلام گفت: مواضع امام در چنین شرایطی بسیار شگفت انگیز است. چرا که حضرت وضعیت جامعه اسلامی را رصد کرده و شبهات مبتلابه که در میان مردم شیوع داشت را پاسخ می گفت. با توجه به اینکه کلیه این مسائل ریشه در ضعف اعتقادی مردم به دلیل ناآگاهی آنها از اسلام ناب و معارف نبوی داشت چنانکه برخی مردم حتی از وجود فرزندان و اهل بیت پیامبر خبر نداشتند لذا محوریت فعالیت ها و حتی دعاهای حضرت سجاد (ع) شناساندن اهل بیت و پیامبر به مردم است و تمام سعی و تلاش امام حول محور ایجاد وحدت اسلامی می گردد به گونه ای که حتی در واقعه خونین حره خانواده فردی همچون مروان را امان و پناه می دهد.
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این اقدامات وحدت بخش امام حتی علما و فقهای اهل تسنن نیز در اطراف امامت جمع شوند و از محضر آن حضرت در زمینه مسائل عرفانی و اجتماعی بهره گیرند آنچنانکه فردی مانند امام شافعی در توصیف حضرت سجاد (ع) جملاتی شگفت آور دارد.

کربلا، حاصل انحراف در سبک زندگی مردم بود
وی تاکید کرد: از جمله انحرافات اجتماعی این دوران دوری مردم از معنویت است. معنویات به کلی در جامعه رنگ باخته و این مساله پیش از آنکه یک انحراف فردی باشد انحرافی اجتماعی است که امام ریشه و اساس این انحراف اجتماعی را انحراف حکمرانان از سیره نبوی و اهل بیت دانسته و با دعا و مناجات مردم را به اصلاح امور اجتماعی دعوت می کنند و در این راستا نخبگانی مانند ابوحمزه ثمالی تربیت می شوند.
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه افزود: حضرت سجاد (ع) از طریق مضامین عالی عرفانی به اصلاح جامعه اسلامی و ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام می پردازد همچنانکه امام حسین (ع) انقلابی بیرونی ایجاد کرد امام سجاد (ع) نیز با استفاده از این زمینه انقلاب درونی در امت اسلام پدید می آورد چرا که به خوبی واقف است که دنیاطلبی مردم آنان را به سویی می برد که ولی خدا را بکشند و این انگیزه از درون مردم برمی خیزد لذا امام بر اصلاح همزمان درون و برون تاکید دارد. به گونه ای که از نظر بیرونی، جامعه به وحدت رسیده و از نظر درونی نیز انقلابی در روحیات مردم ایجاد شود و به سازندگی اخلاقی و اجتماعی اهمیت دهند. بنابراین امام همزمان اصلاح قلب و اجتماع امت اسلامی را بر عهده می گیرد.
وقتی امکانات وبیت المال مسلمین در اختیار مشتی فاسق بنام بنی امیه قرار گرفت وآنان املاک را تیول خود قرار داده وبه ثروت اندوزی پرداختند ومادی گرایی را در جامعه با رفتار خود ترویج دادند گرایش به ثروت اندوزی وگرفتن مالیاتهای سنگین از مردم وشیوع ظلم گسترده بویژه درحق اهل بیت وبنی هاشم ومردمان با تقوا سبک زندگی مردم را به انحراف از سیره پیامبر (ص) سوق داد ؛ ازاین روی امام حسین قیام کرد وامام سجاد با تزوروش دیگری جهت قیام واهداف قیام را ضمن زنده داشت یاد امام وشهدای کربلا با عزاداری به آنان حفظ کرد واین روح حیات بخش نهضت حسینی را به ائمه ونسلها ی مسلمانان وجوانان شیعه ومتن جامعه شیعه که جوهره اسلام در آن بود منتقل کرد ؛ امام سجاد با عرفان نهضت حسینی را جاوید کرد همان روشی که امام خمینی نیز از آن در پیروزی انقلاب اسلامی بهره برد ؛
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این مساله وانحراف از ارزشهای دینی وگرایش به ثروت اندوزی با راههای حرام واحتکار وگران فروشی مشکلی است که امروز نیز گریبانگیر جامعه ما شده است و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با سبک زندگی ناظر بر همین موضوع است؛ سبک زندگی مسلمانان در دوره امام سجاد (ع) تحت تربیت منحرفان به ویژه معاویه و امویان و....بود که جامعه را به سمت و سویی می برد که عده ای امام زمان را می کشند و عده ای نیز بی تفاوت این واقعه را می نگرند چنین فاجعه ای حاصل انحراف در سبک زندگی اسلامی است. که باید برای اصلاح آن هرجه سریعتر اقدام کرد؛

امیر علی حسنلو / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ساعت ۱۶:۵۵ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛

ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی

آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود

حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.

وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ساعت ۱۶:۴۹ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

در باب گریه بر امام حسین ـ علیه السلام ـ و عزاداری برای ایشان روایات متعددی وارد شده که از جمله آنهاست:

1. ابن قولويه به سند معتبر روایت کرده، ابی هارون مکفوف از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ نقل می کند: « هر که مرثیه ای بخواند و بگرید و نیز یک نفر را بگریاند بهشت بر او لازم شود»، سپس فرمودند: «هر که یاد کند امام حسین ـ علیه السلام ـ را پس گریه کند، بهشت بر او واجب می شود».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ساعت ۱۶:۳۶ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

اولا:  حديث غدير نه تنها سندش صحيح است ؛ بلكه بسياري از بزرگان اهل سنت تواتر آن را پذيرفته‌اند مانند:

1-    شمس الدین الذهبی:«جمع طرق حديث غدير خم في أربعة أجزاء رأيت شطره فبهرني سعة رواياته وجزمت بوقوع ذلك.» [1] 
محمد بن جرير طبري اسناد روايت غدير خم را در چهار جلد جمع آوري كرده است كه من قسمتي از آن را ديدم و از گستردگي روايات آن شگفت زده شدم و يقين كردم كه اين اتفاق افتاده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ساعت ۱۲:۳۲ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
اين لقب را به امام رضا ـ عليه السلام ـ پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ داده اند. و امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ به فرزندانش توصيه فرمود: برادرتان و فرزندم علي (امام رضا) عالم آل محمد است. درباره عقايد و دين تان از او سؤال کنيد از پدرم جعفر بن محمد (امام صادق) بارها شنيدم به من فرمود عالم آل محمد از فرزندان توست، اي کاش او را مي ديدم او همنام اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ است.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۱/۰۷/۱۶ساعت ۱۱:۵۲ قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 



امام علی بن موسی الرضا (ع) فرمود:
«الفقیه من افاض علی الناس خیره وانقذهم من اعدائهم ...» فقیه کسی است که مردم را از دشمنان نجات دهد، بزرگترین دشمن مردم در حال حاضر فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی است که جوامع اسلامی را مورد هجوم قرار داده است؛ رواج س
بک زندگی غربی وبیگانگان ودشمنان اسلام خطری است که نگران کننده است ؛فقها در مقابله با این بحران فرهنگی نقش مهم واثر گذار دارند؛ ومی توانند در اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از بحران فرهنگ سازی ودر استقلال وحفظ هویت کشور نقش برجسته ایفا کنند به حسب روایت امام رضا(ع) پیشگامی فقها ضروری است ؛
ازاین روی ضروری است پالایش فرهنگی در تمام امور صورت گیرد تا مردم از سبک زندگی غربی فاصله بگیرند ؛
سبک زندگی در کشور با جهاد فرهنگی علمای شیعه بر اساس فرهنگ اهل بیت(ع) بود ودر مظاهری مانند
1-

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۱/۰۷/۱۶ساعت ۱۱:۵۲ قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
 

ا بهترین هایی که از بهترین ها می توان آموخت ا

آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید این مکتب می شوند چرا که ...

حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با سجایا و محاسن اخلاقی حضرت سید الشهدا علیه السلام به خبرنگار شبستان گفت: تامل در سیره هر یک از اهل بیت (ع) ما را به این حقیقت رهنمون می شود که هریک از آنها در جنبه های مختلف شخصیتی، الگویی برای رسیدن به اوج بندگی هستند. آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید مکتب آنها می شوند. چراکه در مقایسه با سایر مکاتب، آموزه های آنها به فطرت بشری نزدیکتر و با آن همسو تر است.
وی افزود: تمامی نیازمندی های روحی و پرورشی انسان را می توان در سیره امام حسین علیه السلام مشاهده کرد. اگر از دعای ایشان رمزگشایی و سیره ایشان تعریف شود بهترین مکتب تربیتی به بشریت عرضه خواهد شد. امروز اگر مکتب اهل بیت زنده است، تنها گوشه ای از این مکتب برای مردم بیان شده و باز با این وجود تعداد عاشقان و ارادتمندان حضرت حسین بن علی علیه السلام از ادیان و مذاهب اسلامی، غیراسلامی و حتی غیرموحد در دنیا بی شمار است. این مردم عاشق مرام حسین علیه السلام هستند.


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ساعت ۱۵:۸ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
بهترین‌هایی که از بهترین‌ها می‌توان آموخت

خبرگزاری فارس: آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید این مکتب می شوند چرا که ...

خبرگزاری فارس: بهترین‌هایی که از بهترین‌ها می‌توان آموخت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ساعت ۱۴:۵۹ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

  امام هادی (ع) زمینه‌ساز نظام وکالتی و ولایت فقیه ومرجعیت است که هردو ی این نهادهای بزرگ الهی چون تیغی برمغز دشمنان اسلام ناب واهل بیت است وتمام نقشه های آنان را برآب می کند؛


  در عصر امام هادی (ع) به تدریج اندیشه پویای فقاهت و اجتهاد جهت حفظ مکتب اهل‌بیت (ع) شکل کامل‌تری گرفت و آن حضرت الگوی مناسبی برای مدیریت بحران‌های فکری به جامعه ارایه نمود که تا قیامت دین اسلام ومکتب اهل بیت را از آسیبهای بزرگ صیانت خواهد کرد... 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۳/۱۱ساعت ۱۴:۰ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حجت‌الاسلام حسنلو در گفت‌وگوی مشروح با فارس-1

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه گفت: سه روز قبل از به درک واصل‌شدن متوکل، امام هادی(ع) این موضوع را وعده داد و فرمود: در این دنیا کسی هست که ذره‌ای از ناقه او نزد خدا از ناقه صالح عزیزتر است!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام، گفت‌وگوی مشروحی با حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» مدیر گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم انجام دادیم که بخش نخست آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۳/۱۱ساعت ۱۳:۵۲ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

قسمت دوم: «زيارت جامعه كبيره» امام هادي(ع) بهترين منبع امام شناسي است

خبرگزاري فارس: مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم گفت: امام هادي عليه السلام اقدام بسيار اساسي براي تبيين جايگاه امامت انجام داد و بارزترين و بهترين سند شناسايي امامت يعني زيارت جامعه كبيره را بيان فرمود.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادي عليه السلام، گفت وگوي مشروحي با حجت الاسلام «اميرعلي حسنلو» مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم انجام داديم كه بخش دوم و پاياني آن تقديم خوانندگان گرامي مي شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۳/۱۱ساعت ۱۳:۵۰ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حجت‌الاسلام حسنلو در گفت‌وگوی مشروح با فارس-1قسمت اول)

 

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه گفت: سه روز قبل از به درک واصل‌شدن متوکل، امام هادی(ع) این موضوع را وعده داد و فرمود: در این دنیا کسی هست که ذره‌ای از ناقه او نزد خدا از ناقه صالح عزیزتر است!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام، گفت‌وگوی مشروحی با حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» مدیر گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم انجام دادیم که بخش نخست آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ساعت ۱۶:۳۱ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

قسمت دوم: «زيارت جامعه كبيره» امام هادي(ع) بهترين منبع امام شناسي است

خبرگزاري فارس: مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم گفت: امام هادي عليه السلام اقدام بسيار اساسي براي تبيين جايگاه امامت انجام داد و بارزترين و بهترين سند شناسايي امامت يعني زيارت جامعه كبيره را بيان فرمود.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادي عليه السلام، گفت وگوي مشروحي با حجت الاسلام «اميرعلي حسنلو» مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم انجام داديم كه بخش دوم و پاياني آن تقديم خوانندگان گرامي مي شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ساعت ۱۶:۲۹ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ا خداوند آنچه را انسان نیاز دارد اما از خدا درخواست نکرده است، به او عطا کرده و می کند تا چه رسد به اینکه انسان درخواستی از خدا داشته باشد! خدا عظیم تر و رحیم تر از آنست که ...

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ساعت ۱۶:۲۲ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
تحلیلی بر دعای "یامن أرجوه لکل خیر"
دوستان را کجا کنی محروم، تو که با دشمن این نظر داری؟

خبرگزاری فارس: خداوند آنچه را انسان نیاز دارد اما از خدا درخواست نکرده است، به او عطا کرده و می کند تا چه رسد به اینکه انسان درخواستی از خدا داشته باشد! خدا عظیم تر و رحیم تر از آنست که ...

خبرگزاری فارس: دوستان را کجا کنی محروم، تو که با دشمن این نظر داری؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ساعت ۱۶:۲۰ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
کسی که «زیارت جامعه کبیره» را بفهمد، معجزه می‌کند

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا در وصف جایگاه «زیارت جامعه کبیره» گفت: اگر بعضی از فرازهای جامعه‌ کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود؛ فلسفه‌ زیارت جامعه به این دلیل بود که لازم بود شیعه تکانی بخورد.

خبرگزاری فارس: کسی که «زیارت جامعه کبیره» را بفهمد، معجزه می‌کند

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ساعت ۱۶:۱۹ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

نامه‌نگاری رهبرانقلاب و آیت‌الله سیستانی

عصر بود، شیخ اختری از تهران تماس گرفت و تلفنی نامه آیت الله خامنه ای برای آیت الله سیستانی را قرائت کرد و سید «محمدرضا سیستانی» (فرزند حضرت آیت الله سیستانی) کلمه به کلمه آن را یادداشت می کرد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۲/۲۱ساعت ۱۶:۱۷ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

امیرمومنان فرمود :صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم [1] و دردیگر سخن : بهترین صله ی رحم این است که آنها را اذیت نکنی [2]



[1] .کافی،ج2،ص155

[2] .همان ص157

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ساعت ۰:۴۵ قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

واژه گان کلیدی: فرهنگ، علما، فرهنگ سازی ،

مقدمه :

فرهنگ عبارت است از مجموع عناصر عينيت يافته ميراث مشترك اجتماعي نسلهاي متوالي گروه‌هاي انساني كه به سبب ماهيت عيني قابليت انتقال و انتشار را در زمان و مكان دارد. به عبارت ديگر، فرهنگ شامل الگوهاي رفتاري عيني و ذهني است كه از عناصر ميراث اجتماعي به شمار مي‌آيند، زيرا همه آنها توليد تاريخي نسلهاي پي در پي انسانهاست. الگوهاي نهادي شده رفتار به شيوه‌‌اي نمادي از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته‌اند. نهادهاي اختصاصي هر فرهنگ باروي هم انباشته شدن تجربيات اشخاص كثيري در طي دوره‌اي طولاني ساخته شده‌اند. اشخاص مي‌آيند و مي‌روند امّا فرهنگ باقي مي‌ماند، ميراث فرهنگي از راه‌ فرآيند‌هاي تربيتي و آموزشي انتقال مي‌يابند.[1]

فرهنگ شامل علامت «ساخت» است كه جامعه‌ها را از همديگر متمايز ساخته و مرزها را مشخص مي‌كند، فرهنگ يكي از استوارترين پايه‌هاي همبستگي اجتماعي را فراهم مي‌كند، فرهنگ الهام‌بخش وفاداري و فداكاري در راستاي اهداف جامعه است.[2]

اگر فرهنگ، جامعه‌ها را از همديگر متمايز مي‌سازد، جامعه اسلامي نيز به سبب فرهنگ خاص از ساير جوامع متمايز است، فرهنگ تشيع نيز از فرهنگ اسلامي در برخي از شئون متمايز است، حال بايد ديد تمايز فرهنگها و فرآيند فرهنگ‌سازي چگونه انجام مي‌پذيرد؟ چه عواملي در تشكيل يك فرهنگ مؤثر است؟ چه ابزار و راهكارهايي براي ساختار فرهنگها و ساخته‌شدن فرهنگها لازم است؟ بعد از تشكيل يك فرهنگ چه عواملي در حفظ و بسط و گسترش و پويايي و استمرار آن مؤثر مي‌باشند؟

 

 

 

 

 

ساختن يك فرهنگ و پيدايش فرهنگها امري بسيار پيچيده است كه زمان بسيار طولاني را مي‌طلبد، ‌فرهنگ‌پذيري جوامع يعني انتقال يك فرهنگ و جايگزين كردن آن به جاي فرهنگ موجود نيز يكي از مشكلات اساسي و از مراحل فرهنگ سازي است. اينجاست كه قدرت اعجاز و معجزه محسوس است كه پيامبران الهي خصوصاً پيامبر اكرم چگونه توانست آن فرهنگي را كه در اعماق جان مردم جزيرة العرب رسوخ داشت و با زندگي آنها كاملاً عجين شده بود آن را محو نموده و فرهنگ اسلامي را جايگزين كند؟ فرآيند تشكيل فرهنگ شيعه با توجه به وجود موانع جدي سياسي و ستيزهاي خونبار، كاري بسيار مشكل و طاقت‌فرسا بوده است. نهاد امامت كه ميراث نبوت خاتم است عامل اساسي در تشكيل فرهنگ شيعه بوده است، عامل مهم ديگر كه پايداري فرهنگ شيعه را تضمين نمود، علماي شيعه هستند كه حلقه اتصال به هسته مركزي فرهنگ شيعه (امامت) بوده‌اند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ساعت ۰:۴۳ قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
مرکز خبر حوزه نوشت:

درسالروز شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س)، دو تن از مراجع عظام تقلید برای عرض تسلیت به ساحت مقدسه حضرت فاطمه معصوم(س)، مسیر بیت‌ خود تا حرم مطهر را پیاده طی می کنند.

آیات عظام وحید‌خراسانی و صافی گلپایگانی فردا ششم اردیبهشت، مصادف با سوم جمادی الثانی، سالروزشهادت مظلومانه بانوی بی حرم، شفیعه روز جزا، دخت نبی مکرم اسلام، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، با قلبی مالامال از غم و اندوه، دوشادوش عزاداران فاطمی، برای عرض تسلیت و تعزیت به سا حت مقدسه کریمه اهل‌بیت‌، از مقابل بیت خود به سمت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س) پیاده‌روی می کنند.

بر اساس اعلام بیوت این مراجع معظم، درسالروز شهادت صدیقه طاهره، زهرا اطهر(س) مراسم عزای فاطمی دراین بیوت برگزار و پس ازآن، ساعت 12ظهر، حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحیدخراسانی به همراه دسته‌ جات عزاداری، با پای پیاده به سمت حرم مطهر حرکت خواهند کرد.
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۶ساعت ۱۳:۵ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

حکمت عزاداری دو نوبت درسال برای حضرت زهرا که به ایام فاطمیه معروف است ازعلل مختلف تاریخی وسیاسی وفرهنگی نشات می گیرد؛ علت تاریخی به اختلاف نقل قولها درباره ی روز شهادت حضرت زهرا  مربوط است ؛علت فرهنگی وسیاسی نیزبه دوران حاکمان سیاسی مربوط است که برای شیعیان هیچ گونه آزادی مذهبی نداده وعزاداری شیعه برای معصومین حتی برای امام حسین بویژه برای حضرت زهرا خصوصی وپنهانی  بود واین امر درطول تاریخ ، درنامشخص بودن ومبهم بودن تاریخ دقیق شهادت موثر بوده علاوه براین برگذاری مراسم عزاداری درجهت اشاعه ی فرهنگ اهل بیت ومعارف دین امری مطلوب ومفید است،


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ساعت ۱۵:۳۷ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حقیقت این است که سقیفه قبل از اینکه اجتماع باشد کودتایی بود برعلیه اهل بیت که منافقان مدینه ومکه درشکل گیری آن نقش داشتند ِیکی از ابعاد این کودتا آتش زدن خانه وحی بود همانطور که درکودتاهای دیگر ارعاب وایجاد ترس یکی از ابعاد غلبه کودتا محسوب می شود وآتش زدن برای پیشبرد اهداف کودتا طرحی است که همیشه مورد استفاده است و.......

: مصادر اذيت وظلم به حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ از كتب تاريخي اهل سنّت:

الف: هجوم به خانه‌ي حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و تهديد به آتش زدن خانه.

1. احمد بن يحيي بلاذري، (متوفي 279)، «انساب الاشراف»، دار المعارف، قاهره، ج 1، ص 586.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ساعت ۱۵:۳۶ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

1- فاطمه زهرا (علیها‌السلام)شادمانی دل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)

كتاب «فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر» تألیف احمد رحمانی همدانی وترجمه ی  حسن افتخارزاده سبزواری از سوی نشر بدر منتشر شده‌است. اصل کتاب با عنوان «فاطمه الزهرا بهجت قلب المصطفی» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده‌است.

این كتاب زوایای پنهان زندگی فاطمه زهرا(علیها‌السلام) را با ترجمه‌ای روان بررسی می‌كند.

فاطمه الزهرا از ولادت تا شهادت

2


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

علت اختلاف : علت اختلاف عومل مختلف می تواند باشد :احتمال دارد در ضبط وقایع سهل انگاری شده وگذشت زمان سبب شده هر دو نظر مورد توجه باشد ؛یا اینکه شهادت حضرت درهمان زمان به خاطر مسائل سیاسی جامعه وکودتا که در سقیفه انجام گرفت ارتباط داشت ، بعدها توسط مورخین اموی وغیره سانسور شد وفا صله ی ثبت مسائل تاریخی نیز لا اقل یک قرن پس از واقعه بوده از اینروی تاریخنگاران را در مورد شهادت فاطمه زهرا(س) دو روايت ذکر کرده اند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ساعت ۱۵:۲۷ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت صدیقه طاهره درباره شخصیت آن بانو کافی است که به القاب حضرت توجه شود درباره القاب آن بانوی بی بدیل می توان کتاب مستقل نوشت دراینجا با مقدمه کوتاه به القاب او اشاره می شود:

لقب دادن و ملقب كردن فرزندان يكي از آداب و رسوم پسنديده است. البته لقبهاي خوب چون قرآن از القاب ناپسند نهي فرموده است:

«... و لاتلمزو انفسكم و لاتنابزوا بالالقاب ...»[1] از همديگر عيبجوئي نكنيد و با القاب بد ياد نكنيد.

نامهاي معروف حضرت: فاطمه، مرضيه، راضيه ومنصوره


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ساعت ۱۵:۲۲ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
دراین ایام که مصادف با شهادت فاطمه زهراست ِ آنچه برسردین اسلام بعد از پیامبرآمد ازاین روزها می شود دید تاریخ آینه است - تاریخ عبرتگاه است !

به نظر شما چرا امروز ملتهای مسلمان دریوغ کافران هستند ؟

چرا جهان واحد اسلامی امروز ژس از یک قرن به صدها کشور تجزیه شد وتبدیل قطعه های کوچک شد ؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۱/۰۱/۲۹ساعت ۰:۳۱ قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آتش بازی در چهارشنبه سوری یکی از خرافه هایی است که از گذشته درفرهنگ ایران باقی مانده است پای بندی به عقيده هاي پوچ و داستان هاي دروغ و سخنان بيهوده و باطل که به طور کلي خلاف عقل و برهان باشد از جمله خرافات شمرده می شود وبه این رفتار ها خرافه می گویند .[1] دین اسلام مخالف خرافه است وپیامبر با خرافات مبارزه کرد وبسیاری از آنها را برانداخت ودین اسلام ضرر رساندن به بدن را حرام کرده است؛ اگربه تاریخ اجرای برنامه چهارشنبه سوری توجه شود بویژه در تاریخ معاصر جز زیان وضرر جانی درپی نداشته هزاران انسان درآتش سوخته وناقص شده اند؛


 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۱/۱۶ساعت ۱۵:۴۳ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

در مورد تاريخچه سيزده بدر هم داستانهای  مختلف وجود دارد. يکي اين است که در باورهاي مردم ايران باستان، کيومرث آغاز آفرينش است، طبق آنچه ابوريحان بيروني در کتاب آثار الباقيه گفته است، مشيه و مشيانه که پسر و دختر دوقلوي کيومرث بودند در روز سيزده فروردين به وسيله گره زدن دو شاخه با هم ازدواج کردند.[1]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۱/۱۶ساعت ۱۵:۲۹ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
سال ۱۳۹۱ برای همه سال ژرخیروبرکت باشد ان شاء الله
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۱/۱۶ساعت ۱۴:۲۲ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
همسرش می‌گوید: ازدواج ما مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود؛ یعنی سال 1359 که جنگ در شهریور ماه تازه شروع شده بود. شهید باکری بلافاصله پس از عقدمان، فردایش به جبهه تشریف بردند تا سه ماه و پس از سه ماه که تشریف آوردند، زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.
25 بهمن، سالروز شهادت سردار سرلشکر شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر 31 عاشوراست؛ سرداری که به بسیجی بودنش افتخار می‌کرد. او علمدار سپاه اسلام بود که همانند علمدار قهرمان کربلا، حضرت اباالفضل العباس (ع‌) داغ برادر دید و سپس خود به شهادت رسید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ساعت ۱۵:۴۴ بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |