آيا با قبول ولايتعهدي توسط امام رضا ـ عليه السّلام ـ شورش‌هاي علويان بر عليه خلافت فروكش كرد؟

در اول ماه رمضان سال 201 ه‍ . ق در مرو با حضرت امام رضا ـ عليه السّلام ـ به عنوان ولايتعهدي مأمون بيعت صورت گرفت.[1] با وجود اينكه حضرت شرط كرده بودند در امور مملكتي و عزل و نصب‌ها دخالت نخواهند كرد و لذا مي‌توان گفت كه اين امر به اختيار امام نبوده بلكه از روي اجبار و تهديد صورت گرفته.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1392/06/21ساعت 11:28 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

امام رضا ـ عليه السّلام ـ هشتمين امام شيعيان بنا به درخواست و اجبار مأمون، خليفة عباسي مدّتي را در ايران (مرو) حضور يافتند و در اين مدّت عنوان ولايتعهدي مأمون را علي رغم ميل باطني قبول كردند.[1]و اين مدّت مهم‌ترين فصل تاريخي زندگي آن امام همام مي‌باشد که از نظر فرهنگی وتمدنی برای ایرانیان افتخاری بزرگ محسوب می گردد ؛ این مدت کوتاه اما طلائی برای ایرانیان سبب معرفت عمیق وعاشقانه ایرانیان با مکتب اهل بیت گردید.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1392/06/21ساعت 11:27 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

نگاهی کوتاه به بحث‌هاي علمي امام رضا ـ عليه السّلام ـ با فرق ديگر و اديان جهان

امام علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ در سال 148 هـ در مدينه متولد شدند.[1] آن حضرت در سال 183 هـ به امامت رسيدند. در اين زمان هارون خليفه ستمگر عباسي حكومت جامعه اسلامي را در دست داشت. بعد از هارون امر حكومت در دروه‌اي پنج ساله در اختيار امين قرار داشت. سپس مأمون با شكست برادرش در سال 198 هـ توانست حكومت را در اختيار بگيرد. در سال 200 هـ مأمون امام رضا ـ عليه السّلام ـ را به جهت مقاصد شوم سياسي‌اش به مرو فراخواند. و سپس ولايتعهدي را بر آن حضرت تحميل كرد. امام رضا ـ عليه السّلام ـ خود در اين زمينه مي‌فرمايد: «خداوندا تو مي‌داني كه مرا اكراه نمودند و به ضرورت اين امر را اختيار كردم ... خداوندا عهدي نيست جز عهد تو و ولايتي نمي‌باشد مگر از جانب تو. پس توفيق ده مرا كه دين تو را به پا دارم و سنت پيغمبر تو را زنده بدارم.»[2] يكي از اقدامات مأمون هنگام حضور امام رضا ـ عليه السّلام ـ تشكيل دادن جلسات بحث با فرق و مذاهب كلامي و علماي ساير اديان بود. هر چند حضرت قبل از تشكيل اين مجالسِ مناظره، مناظراتي با فرق و مذاهب كلامي گوناگون داشتند، اما هدف مأمون اين بود كه امام رضا ـ عليه السّلام ـ را در اين جلسات شكست دهد. تا موقعيت معنوي امام رضا ـ عليه السّلام ـ در نظر مردم كاهش يابد. در اين رابطه جعفر مرتضي عاملي مي‌نويسد: «مأمون براي مغلوب ساختن امام رضا ـ عليه السّلام ـ شروع به گردآوري علما و معتزليان و اهل كلام كه اصحاب جدل و كلام و استدلال و مو شكافي بودند نمود. تا با امام رضا ـ عليه السّلام ـ درافتند و در هر مجلسي از قدر علمي امام بكاهند. و او را در زمينة بزرگترين چيزي كه خود و پدرانش ـ عليهم السّلام ـ ادعا مي‌كردند، يعني علم و شناختِ آثار و علوم پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، كه بر حسب اعتقاد شيعيان، بزرگترين شرط و لازمه پيشوائي امام بود، شكست دهند.»[3]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1392/06/21ساعت 11:26 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

حضرت امام رضا ـ عليه السّلام ـ در سال 148 هـ ق، عالم امكان را به نور وجود خويش منور ساختند. آن حضرت در سن 35 سالگي، پس از شهادت پدر بزرگوراشان امام موسي بن جعفر، در سال 183 هـ ق عهده‌دار امامت مسلمين گرديدند.[1] بدين ترتيب در دوره ايشان بر خليفه عباسي يعني هارون الرشيد، محمد امين و عبدالله مأمون، بودند كه بر مسند خلافت تكيه زدند.

اين دوره به جهاتي از حيث علمي و فرهنگي حايز اهميت خاصي است كه به مواردي از آن در ذيل اشاره خواهيم نمود:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1392/06/21ساعت 11:26 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

امام رضا ـ عليه السّلام ـ بعد از شهادت امام موسي كاظم ـ عليه السّلام ـ در زندان بغداد در سال 183 هـ در سن 35 سالگي به امامت رسيد و عهده‌دار رهبري امّت گرديد و مدّت بيست سال امامت كرده است. [1]كه ده سال آن معاصر با خلافت هارون الرشيد و پنج سال معاصر با محمّد امين و پنج سال آخر هم معاصر با خلافت عبدالله مأمون بوده است. امام تا شروع خلافت مأمون در مدينه بوده ولي بعد از به حكومت رسيدن مأمون، آن حضرت به خواست مأمون در رمضان سال 201 هـ وارد مرو شد و بعد از حدود دو سال اقامت در ايران در سال 203 هـ آخر ماه صفر در سنّ 55 سالگي به شهادت رسيدند.[2]

قلمرو جهان اسلام در عصر امام رضا ـ عليه السّلام ـ كه بخش عمدة آن تحت سيطرة خلافت عباسي بود و در زمان هارون بين فرزندان وي تقسيم شده بود عبارت بود از: ماوراء النّهر و تركستان تاآفريقا و قسمتي از هند و اروپا هم تحت نظر قلمرو خلافت بود و لذا هارون آن را بين امين و مأمون بدين ترتيب تقسيم كرده بود از حُلوان به طرف شرق تا ماوراء النهر و تركستان و هند و خراسان بزرگ را به مأمون و بغداد و واسط و عراق عرب و شامات حجاز و مصر تا به اقصي مغرب به امين واگذار شده بود[3] كه قلمرو وسيعي از لحاظ جغرافيايي بود البته در اين دوره قسمتي از شمال آفريقا مستقل شده و به طور جداگانه اداره مي‌شد و آن را حكومت اغالبه كه در قيروان حكومت مي‌كردند ناميده‌اند.[4] و بخشي از قلمرو اسلام نيز در مغرب الاقصي تحت سيطره ادريسيان شيعه مذهب بوده و اندلس هم زير فرمان امويان آن خطّه قرار داشت.

براي بررسي وضع خلافت عباسي در عصر امام رضا ـ عليه السّلام ـ بايد اين دوره را در بخش‌هاي مختلف به طور خلاصه بررسي و بيان نمود.

1. دورة هارون الرشيد بين سال‌هاي 183 تا 193 هـ ق:

الف:  اوضاع داخلي: در اين دوره با وجود اينكه عصر هارون را در خلافت عباسي عصر طلايي آن مي‌نامند ما شاهد وقايع و حوادثي در داخل قلمرو خلافت عباسي هستيم، قيام‌هايي كه از جانب علويان در مخالفت با خلافت عباسي صورت مي‌گرفت كه خوف خلافت از اين جريانات باعث حبس و شهادت امام موسي كاظم ـ عليه السّلام ـ و بعد از آن هم سركوب قيام‌ها و قتل عام شيعيان و سخت‌گيري نسبت به آنها در تمام قلمرو اسلامي بوده است. و ديگر اينكه دراين دوره خوارج در گوشه‌ كنار قلمرو اسلامي بالاخص در سيستان و خراسان عليه خلافت عباسي شورش‌هايي انجام دادند.[5] كه اين شورش‌ها چندين سال طول كشيد. و همچنين ناآرامي‌هايي در شرق و غرب خلافت اسلامي در جريان بود كه خلافت با آنها گريبانگير بوده و واقعة مهمّي كه در اين دوره به وقوع پيوست نحوة برخورد رشيد با مشاوران خود يعني آل برمك است، كه بعد از چندين سال خدمت به خاندان عباسي مورد خشم واقع شده و غالباً كشته و يا زنداني شدند و اموالشان مصادره شد.[6]

ب: اوضاع خارجي: در اين دوره بين خلافت اسلامي با حكومت‌هاي هم‌جوار برخوردهايي وجود داشته كه اغلب اين برخوردها با امپراطوري روم بوده كه غالباً در جنگ و صلح به نفع مسلمين برخوردها به خاتمه مي‌رسيد.[7] و همچنين در اين دوره هست كه هارون با شارلمان جهت ارتباط، سفرائي را ردّ و بدل كردند كه هارون مي‌خواست از اين رابطه در جهت مقابله با امپراطوري روم شرقي استفاده كند[8] و همچنين مانع از خطرات امويان اندلس باشد.

در عصر هارون الرشيد قلمرو اسلامي به نهايت درجة وسعت رسيد و مركز تجارت جهاني بود در عرصة علم هم تحوّلاتي صورت گرفته بود كه در دورة مأمون اين روند تكميل شد.

2. دورة امين و مأمون:

الف ـ اوضاع داخلي: بعد از اينكه رشيد در سال 193 در گذشت،[9]بر سر جانشيني او بين دو پسرش اختلاف افتاد كه ريشه‌هاي آن را مي‌توان در شكل ولايتعهدي، درگيري دو حزب ايراني و عربي و در نهايت چشمة اشتهاي اطرافيان دانست كه سرانجام به شكست و كشته شدن امين بعد از پنج سال خلافت و به پيروزي و روي كار آمدن مأمون و حزب ايراني منجر شد.[10]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1392/06/21ساعت 11:25 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

17شهریور 1357 جدایی میان ملت و حكومت را عمیق تر كرد و امكان هر نوع پیوستگی یا سازش را از بین برد. همچنین مشی مبارزه مسالمت آمیز در چار چوب قانون اساسی به منظور احیای نظام مشروطه به شدت زیر سوال رفت و روحیه تندروی و افراط گرایی در میان طیف های گوناگون مبارز و مخالف فرا گیر شد.

  


 

 


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1392/06/19ساعت 12:28 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

طلوع خورشيد در خانه وحي

در سال سوم هجرت و در شب نيمه ماه رمضان ـ که بهترين ماه‏هاي خداست ـ خانه اميرالمؤمنين و فاطمه عليهماالسلام ميزبان قدوم مولود مبارکي شد که شادي را با خود به خانه وحي آورد. در اين شب فرخنده، سبط اکبر پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم، حضرت امام حسن عليه‏السلام چشم به جهان گشود و شهر مدينه را غرق نور کرد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1392/04/19ساعت 12:24 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

امام حسن ـ عليه السّلام ـ پيشواي دوم شيعيان و نخستين ميوة پيوند فرخندة علي ـ عليه السّلام ـ با دختر گرامي پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ بود كه همچون جد و پدر گراميش داراي اخلاق حسنه و دادرس محرومان و مستضعفان بود. امام حسن ـ عليه السّلام ـ نه تنها از نظر علم، تقوي، زهد و عبادت مقامي برگزيده و ممتاز داشت، بلكه از لحاظ سخاوت و كرامت و بخشندگي و دستگيري از بيچارگان و درماندگان نيز در عصر خود بي‌مانند بود. وجود گرامي آن حضرت آرام بخش دلهاي دردمند، پناهگاه مستمندان و تهيدستان و نقطة اميد درماندگان بود. هيچ فقيري از در خانة آن بزرگوار دست خالي بر‌نمي‌گشت. دربارة فضائل اخلاقي و امتيازات امام حسن ـ عليه السّلام ـ سيوطي در تاريخ خود مي‌نويسد: حسن بن علي ـ عليه السّلام ـ داراي امتيازات اخلاقي و فضائل انساني فراوان بود. او شخصيتي بزرگوار، باوقار، متين، سخي و بخشنده و مورد ستايش مردم بود.[1]

و باز گفته شده امام مجتبي ـ عليه السّلام ـ در طول حيات خود دوبار تمام اموال و دارايي خود را در راه خدا خرج كرد و سه بار ثروت خود را به دو نيم تقسيم كرده و نصف آن را براي خود نگهداشت و نصف ديگر را در راه خدا بخشيد.[2]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1392/04/19ساعت 12:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

 محققان آمریکایی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند به منظور کاهش احتمال زوال عقل باید به فعالیت‌های ذهنی نظیر خواندن کتاب و نوشتن مطلب بپردازیم.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، یک تحقیق جدید نشان داده است که ورزش مغز در طول زندگی می‌تواند به کند شدن کاهش‌های شناختی و محافظت از مغز در برابر زوال عقل در سنین پیری منتهی شود.

محققان آمریکایی در مطالعه جدید دریافتند که فعالیت‌های ذهنی از قبیل خواندن کتاب یا نوشتن نامه به داشتن مغز باهوش کمک‌ می‌کند.

بر اساس مطالعات منتشر شده مغز و اعصاب حدود 300 نفر بالای سن 55 سالگی از نظر حافظه و تفکر به مدت 6 ماه آزمایش شدند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1392/04/19ساعت 12:21 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
پیامبرخدا(ص) در یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانهٔ ماه رمضان خطابه مهمی ایراد فرموده‌اند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حضرت امام رضا(ع) از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش، و آنان هم از امیرالمؤمنان امام علی(ع) نقل کرده‌اند که آن حضرت چنین فرمود: یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانهٔ ماه رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبهٔ مهمی خواند که مضمونش چنین است:

۱- ای مردم، ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است.

۲- ماهی است که از همه ماه‌ها ارزشمندتر و با فضیلت‌تر است.

۳- روزهایش ارزشمندترین روزهاست.

۴- شب‌هایش با فضیلت‌ترین شب‌هاست.

۵- ساعت‌هایش از همهٔ ساعت‌ها ارزشمند‌تر و ارجمندتر است.

۶- ماهی است که شما به میهمانی خدا دعوت شده‌اید.

۷- و خدا شما را در این ماه گرامی داشته است.

۸- نفس‌های شما در ماه رمضان تسبیح است.

۹- و خوابتان عبادت خداست.

۱۰- و عمل شما مورد قبول درگاه خداست.

۱۱- و دعایتان در این ماه عزیز مستجاب است.

۱۲- با نیت‌های درست و دل‌های پاک، خواسته‌هایتان را از خدا بخواهید.

۱۳- و بخواهید که شما را در این ماه به گرفتن روزه توفیق دهد.

۱۴- و نیز به تلاوت قرآن موفق سازد.

۱۵- انسان شقی کسی است که در این ماه مورد بخشش و آمرزش خدا قرار نگیرد.

۱۶- با گرسنگی و تشنگی این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت بفتید.

۱۷- و به فقرا و محرومان صدقه بدهید.

۱۸- در ماه رمضان به بزرگانتان احترام کنید.

۱۹- و به کودکان و افراد کوچک‌تر، از هیچ محبتی دریغ نورزید.

۲۰- در این ماه بیشتر صلهٔ رحم نمایید.

۲۱- زبان خود را از گفتار ناپسند و زشت نگهدارید.

۲۲- و از آنچه خدا بر شما حلال نکرده است، چشمانتان را ببندید.

۲۳- و آن چه را که شنیدنش بر شما حلال نیست، گوش ننمایید.

۲۴- و به یتیمان مهر و محبت کنید تا بر یتیمان شما مهرورزند.

۲۵- و از گناهانتان توبه کنید.

۲۶- به هنگام نماز، دو دست خود را به دعا به پیشگاه خدا بلند کنید.

۲۷- چه آن که آن لحظه‌ها بهترین لحظه‌هاست.

۲۸- خداوند در آن لحظات با مهر و لطف بر بندگان می‌نگرد.

۲۹- و اگر از او درخواست کنند، جواب می‌دهد.

۳۰- و وقتی او را بخوانند، لبیک می‌گوید.

۳۱- و دعای آنان را اجابت می‌کند.

۳۲- ای مردم! جانتان در گروه اعمال شماست، با طلب مغفرت از خدا، آزادش کنید.

۳۳- و شانه‌های شما از وزر و وبال گناه و زشتی‌های سنگینی می‌کند، با سجده‌های طولانی، آن وزر و وبال را سبک کنید.

۳۴- بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کننده‌گان را عذاب نکند.

۳۵- ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد.

۳۶- یکی عرض کرد! ای رسول خدا، همهٔ ما قدرت افطاردادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم.

۳۷- پیامبر فرمود: با پاره‌ خرما، و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید.

۳۸- ای مردم! اگر کسی در این ماه اخلاق خودش را نیکو و اصلاح کند، جواز عبور از پل صراط برای او خواهد بود.

۳۹- و آن کسی که در این ماه بر زیردستان خود آسان گرفته و سخت گیری نکند، خداوند حساب را بر او آسان می‌گیرد.

۴۰- و کسی که در این ماه مردم از شرش در امان باشند، خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می‌دارد.

۴۱- و کسی که یتیمی را نوازش نماید، در قیامت مورد نوازش خداوند خواهد بود.

۴۲- و کسی که صله رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت بر او فرومی‌فرستد.

۴۳- و کسی که قطع رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت از او دور دارد.

۴۴- و کسی که یک نماز مستحبی به قصد اطاعت و بندگی به جا آورد، خداوند برآت آزادی از آتش جهنم را برای او صادر می‌کند.

۴۵- و کسی که یک واجب را انجام دهد ثواب 70 واجب به او داده می‌شود.

۴۶- و کسی که در این ماه بر من زیاد درود فرستد، خداوند کفهٔ میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می‌کند.

۴۷- و کسی که یک آیه در این ماه از قرآن تلاوت کند، پاداش یک ختم قرآن را خواهد داشت.

۴۸- ای مردم، درهای بهشت در این ماه باز است، از خدا درخواست کنید که آن را بر روی شما نبندد.

۴۹- و درهای جهنم بر روی شما بسته است، از خداوند بخواهید که آن را بر روی شما نگشاید.

۵۰- و شیطان در این ماه درغل و زنجیر است، از خداوند بخواهید که آن را بر شما مسلط نکند.

۵۱- امیرالمؤمنین گفت: از جا برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا، کدام عمل در این ماه ارزشمند‌تر است؟

فرمود: ای ابالحسن، ارجمندترین عمل در رمضان آن است که انسان از آن چه خدا حرام کرده است، دوری جوید.

آن گاه گریه کرد. عرض کردم: چه چیزی باعث گریهٔ شما شد؟

فرمود: علی جان، گریهٔ من برای این است که در این ماه در حالی که به نماز ایستاده‌ای فرق سرت به دست شقی‌ترین انسان شکافته می‌شود، و محاسن شریف تو خضاب می‌گردد.

امیرالمؤمنین عرض کرد: ای رسول خدا، آیا دین من سالم است؟

رسول خدا فرمود: آری، در سلامت کامل دینی قرار داری.

۵۲- سپس فرمود: یا علی، قاتل تو، قاتل من است، و کسی که بر تو غضب کند بر من غضب کرده است.

۵۳- و کسی که به تو دشنام دهد به من دشنام داده است، تو برای من به منزلهٔ جان من هستی، روح تو از روح من است و طینت تو از طینت من است.

۵۴- خدای تبارک و تعالی، من و تو را آفرید و انتخاب کرد.

۵۵- مرا برای نبوت و پیامبری، و تو را برای امامت امت اسلامی اختیار کرد، و هر کسی امامت تو را انکار کند، در حقیقت منکر نبوت من شده است.

منبع: بحار/ ج۹۶/ص۱۵۷ و ۳۵۸؛ عیون أخبار الرضا/ ج۱/ص۲۹۵

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1392/04/19ساعت 12:19 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
ماه مبارک رمضان از راه رسید خیرمقدم باید گفت                    ماه شعبان تمام شد خوش خبر باید گفت
+ نوشته شده در  یکشنبه 1392/04/16ساعت 6:51 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین

کد مطلب: ۱۳۲۲۳۰  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۳/۳۰  |  ساعت: ۱۱ : ۳۳

در گفتگو با قدس آنلاین بررسی شد

چرا حضرت علی اکبر (ع) شبیه ترین خلق به پیامبر (ص) بود؟

قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: آن حضرت آینه تمام نمای قرآن بود، و جوانان در تاسی به آن حضرت (ع) که در اوج ادب، اخلاق و ولایت پذیری قرار داشتند می توانند در آیات قرآن و اخلاقیات پیامبر اکرم (ص) تامل کنند.

orm


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1392/04/02ساعت 12:29 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
دراین ماه سلام برمهدی صلوات خدا براو واجداد طاهرینش ! کجایی ای آقای شیعیان دعا کن که شیعیان از دست تکفیری ها که درحلب وعراق و....آزاد شوند ای ولی خدا از خدا فرج وظهورت را خواهانیم سلام بر تو تو نیز مثل جد بزرگوارت شبهای ماه شعبان به عبادت وروزها به راز ونیاز مشغولی دعا کن شیعه روی خوش ببیند وآماده ی ظهوروقدومت شود شیعه گرفتار است اما مقاومت می کند

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1392/03/29ساعت 8:21 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

به مناسبت ولادت حضرت سيدالشهدا(ع)؛ بهترين هايي كه از بهترين ها مي توان آموخت ا

تاريخ  :  1391/04/03

منبع : جبهه پايداري انقلاب اسلامي

 آموزه ها و مولفه هاي تربيتي در سيره اهل بيت با ظرافت و دقتي خاص جاي گرفته است كه اگر به صورت روشمند در جوامع تبيين شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آييني عاشق و مريد اين مكتب مي شوند چرا كه ...


به گزارش پايگاه اطلاع رساني جبهه پايداري انقلاب اسلامي ؛ حجت الاسلام اميرعلي حسنلو، مدير گروه تاريخ و سيره مركز مطالعات حوزه در رابطه با سجايا و محاسن اخلاقي حضرت سيد الشهدا عليه السلام به خبرنگار شبستان گفت: تامل در سيره هر يك از اهل بيت (ع) ما را به اين حقيقت رهنمون مي شود كه هريك از آنها در جنبه هاي مختلف شخصيتي، الگويي براي رسيدن به اوج بندگي هستند. آموزه ها و مولفه هاي تربيتي در سيره اهل بيت با ظرافت و دقتي خاص جاي گرفته است كه اگر به صورت روشمند در جوامع تبيين شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آييني عاشق و مريد مكتب آنها مي شوند. چراكه در مقايسه با ساير مكاتب، آموزه هاي آنها به فطرت بشري نزديكتر و با آن همسو تر است.
وي افزود: تمامي نيازمندي هاي روحي و پرورشي انسان را مي توان در سيره امام حسين عليه السلام مشاهده كرد. اگر از دعاي ايشان رمزگشايي و سيره ايشان تعريف شود بهترين مكتب تربيتي به بشريت عرضه خواهد شد. امروز اگر مكتب اهل بيت زنده است، تنها گوشه اي از اين مكتب براي مردم بيان شده و باز با اين وجود تعداد عاشقان و ارادتمندان حضرت حسين بن علي عليه السلام از اديان و مذاهب اسلامي، غيراسلامي و حتي غيرموحد در دنيا بي شمار است. اين مردم عاشق مرام حسين عليه السلام هستند.

حجت الاسلام حسنلو تصريح كرد: سيره امام حسين عليه السلام بالقوه داراي آموزه هاي زندگي بوده و از جذابيت بالايي برخوردار است. از شاخصه هاي قابل توجه در اين زمينه مي توان به مسئله تقدير از مقام معلم در جامعه اشاره كرد. آن هنگام كه يكي از فرزندان ايشان در نزد معلمي سوره حمد را آموخت و حضرت يك هزار دينار هديه براي معلم فرستاد. ارزشي كه حسين عليه السلام براي ا هل علم قائل بود قابل مقايسه با ساير مكاتب نيست. و پر واضح است كه اهتمام به مقام علم و معرفت، تمدن ساز و فرهنگ ساز است و انسان هاي متعالي مي پرود.

او براي هدايت بشر نگران بود
وي با اشاره به مهرباني و دلسوزي امام نسبت به مقام انسان خاطرنشان كرد: قرآن كريم در معرفي رسول خدا صل الله عليه و آله در آيه 128 سوره توبه، مي فرمايد: پيامبري از جنس خودتان براي شما ارسال شده كه نسبت به هدايت و ايمان آوردن شما علاقه مند است، اين نگراني باطني پيامبر در قرآن منعكس شده و همين سيره در رفتار امام حسين عليه السلام نيز ديده مي شود. او براي هدايت تمام بشر نگران بود و در روز عاشورا اين اوصاف نبوي نمايان شد.
مدير گروه تاريخ و سيره مركز مطالعات حوزه با اشاره به نوع برخورد حضرت با مردم حتي در واقعه عاشورا گفت: در تاريخ ثبت است كه پيش از وقوع عاشورا يكي از سپاهيان يزيد گفت وقتي به سپاه ايشان نزديك شدم به من آب دادند و چنان مهرباني او در قلب من جاي گرفت كه عاشق شدم . مهرباني ايشان به بشريت بي مانند است. سپاهيان مقابل، براي سر امام دندان تيز كرده بودند و امام حتي پس از شهادت ياران، به هدايت آنها اميدوار بود. چرا كه او در مقام امامت به اين موضوع واقف است كه جهالت تا چه حد انسان را به گمراهي رهنمون مي شود و مفهوم شفقت و مهرباني امام نسبت به بندگان اينجاست كه ظهور و بروز مي كند.

وي خاطرنشان كرد: از ديگر مكارم اخلاقي امام حسين عليه السلام، نيكوكاري، هديه، احسان و بخشش به ديگران است. آن حضرت هيچ مستمندي را از خود نراند و در اين باره فرمود: ثروت انسان زماني در اختيار او است كه توان بخشش داشته باشد، اگر انسان نتواند مال خود را در راه شادي بندگان مصرف كند اين مال هيچ سودي ندارد و هر آنچه دارد به هدر مي رود در حالي كه گناهش بر گردن جمع كننده است. از اين رو بايد در راه كارهاي خير و فقرزدايي از جامعه استفاده شود. اين درسي بزرگ براي ما به ويژه در شرايط امروز جامعه است.

حتي تو كه گناهكارتريني ....
حجت السلام حسنلو سلام دادن حتي به گناهكاران را از ديگر درس هاي عملي سيره امام دانست و افزود: از اين رفتار امام اينگونه بر مي آيد كه چنين رفتاري گناهاگاران را منقلب كرده و به مسير هدايت باز مي گرداند از اين رو بزرگان و نخبگان معرفت، نبايد گناهكاران و افراد خاطي را از خود برانند بلكه سعي در جذب آنها داشته باشند. چرا كه يكي از روش هاي امر به معروف، برقراري اربتاط با گنهكار همراه با احترام است.
خانه اي را دوست مي دارم كه رباب و سكينه در آنند!
حجت الاسلام حسنلو عشق به خانواده را از ديگر امور مشهود در سيره امام حسين عليه السلام برشمرد و افزود: علاقه و عشق به خانواده در جاي جاي زندگي حضرت كاملا معلوم و ملموس است و اظهار اين مودت و عشق از اهميت خاصي برخوردار است تا درسي باشد براي ديگران و عموم مردم. ايشان مي فرمودند: من خانه اي را دوست دارم كه در آن سكينه و رباب حضور دارند. اين نمادي ازمهرورزي براي ما و در روزگاركنوني ماست. اوج اين عشق را در روز عاشورا و در برخورد امام با ياران، نزديكان و اعضاي خانواده مي توان مشاهده كرد. زماني كه خبر شهادت مسلم به حضرت داده شد، امام از فرزندان او دلجويي كرد. در روز عاشورا مكرر گرداگرد خيمه ها راه رفته و به اطرافيان صبر تلقين مي كرد.
وي تصريح كرد: فرزنداني همچون علي اكبر و قاسم تربيت شده چنين محفل و كانون پر عطوفتي هستندكه مرگ را شيرين تر از عسل مي دانند در حالي كه در آن زمان دنياطلبي، خوشگذارني و عيش و نوش بر جامعه حاكم بود و امويان پس از پيامبر ارزش هاي اسلام را وارونه كرده بودند. در روزگاري كه ارزش جهاد از بين رفته و مردم حتي حاضر به كشتن فرزند پيامبر هستند، چنين سخناني از زبان جواناني برومند و نوجواناني رشيد شنيده مي شود.

بهترين هايي كه مي توان از بهترين ها آموخت
مدير گروه تاريخ و سيره مركز مطالعات حوزه بهترين درس در شرايط و زمان كنوني از سيره امام حسين عليه السلام را علاقه مندي به خانواده عنوان كرد و گفت: در چنين بستري مي توان فرزنداني خوب تربيت كرد كه جامعه ساز باشند. نكته قابل توجه ديگر در اين رابطه مهر و علاقه همسران حضرت به امام است. بر اساس مستندات تاريخ اين علاقه و عطوفت به آن ميزان است كه همسران پس از شهادت حضرت در فراق ايشان جان باختند. بنابراين اين عشق متقابل بود و از اين رو اعضاي اين خانواده پس از شهادت امام، پيام رسان نهضت او در جهان شدند.
وي فروتني و پرهيز از تكبر را از ديگر مكارم اخلاقي اباعبدالله الحسين عليه السلام برشمرد و تاكيد كرد: ادب و تواضع بدين معنا است كه انسان در برخورد با هر فردي، او را از خود برتر ديده و فخرفروشي و تكبر را از خود دور كند. نجات از دام تكبر و نخوت و خود برتربيني بسي مشكل و اين رفتار يادگاري از ابليس است. قرآن كريم نيز از زبان لقمان به فرزندش فرمود: مغرور مباش و رو ترش مكن و در حين صحبت متكبرانه سخن مگو.
حجت الاسلام حسنلو تصريح كرد: امروز با توجه به تحولات اجتماعي و اقتصادي و نوآوري ها، متاسفانه هنجارهاي مثبت كمرنگ شده اند و اين ره آورد فرهنگ غرب براي جوامع اسلامي است. ما رفته رفته از آموزه هاي ديني فاصله گرفته و خانواده و جامعه خود را در معرض خطر قرار داده ايم. احترام والدين به دليل گرايش ها و نيازهاي كاذب مادي از فرهنگ ما رخت بسته. در حالي كه امام حسين عليه السلام در اين باره مي فرمايند: «پيامبر (ص) به من فرمودند كه از پدرت متابعت كن!» انسان مطلقا بايد مطليع والدين باشد و تنها مرحله عدم اطاعت از والدين در دعوت به شرك است. و بر اساس فرمايشات ائمه، والدين خود بايد اين نوع برخورد و احترام را به فرزندان تعليم دهند. در همين رابطه روايتي از ائمه معصومين نقل شده است كه خدا رحمت كند پدر و مادري را كه مهرباني را به فرزندان خود بياموزند.
وي افزود: درسيره امام حسين (ع) ؛آمده است كه ايشان در حضور برادر بزرگتر حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام سكوت مي كردند. اين ميزان از ادب و احترام را در سيره عملي حضرت عباس (ع) و محمد حنفيه نيز مي توان ديد.

هديه دادن،كينه ها را مي زدايد
امام همواره به آيه 92 سوره يوسف استناد كرده و مي فرمود : قرآن مي فرمايد هرگاه كسي با دادن هديه اي شما را بزرگ داشت شما نيز با هديه اي بزرگتر او را اكرام كنيد. و خود در برار هديه دادن شاخه اي گل از سوي كنيز، او را آزاد كردند. اين يعني عمل به قرآن و يكي از گرفتاري هاي جامعه امروز ما دوري از عمل به قرآن است.
حجت الاسلام حسنلو تربيت نيرو و كادرسازي براي تحول سياسي اجتماعي و فرهنگي را از ديگر شاخصه هاي اين امام همام برشمرد و گفت: براي استمرار انقلاب اسلامي و اهداف مكتب تشيع بايد به اين مولفه توجه داشت. امام حسين (ع) براي تحول اجتماعي اقدام به قيام كرد و در به ثمر رسيدن هر انقلاب و اقدام انقلابي نخستين گزينه تاثيرگذار، رهبري شايسته است. در جريان انقلاب اسلامي ايران نيز امام راحل با تاسي به جد بزرگوار خود حضرت سيد الشهدا عليه السلام نيروهاي انقلابي تربيت كرد. هر انقلابي تنها با وجود نيروهاي ارزشي، متخصص و ايثارگر و متقي و مطيع رهبر مي تواند به نتيجه مطلوب برسد.

امام حسين عليه السلام پس از شهادت امام مجتبي عليه السلام درپي اصلاح جامعه و به دنبال ممانعت از نهادينه شدن مكتب اموي در آينده بود. چراكه آنها مي كوشيدند فرهنگي منحط و غير اسلامي را جايگزين سنت نبوي كنند. از اين رو امام به كادرسازي پرداختند. در ميان اقوام، صحابه و افرادي كه تربيت امام در آنها موثر افتاد امثال زهير بن قين و حربن يزيد رياحي را مي توان مشاهده كرد. امام در روز عاشورا كادري خودساخته و داراي معرفت عميق توحيدي داشتند. از اين رو توانستند جو قالب را با 72 نفر شكسته و پيام خود را جهاني كنند. لذا در اين نهضت براي تمام اقشار و سنين الگو وجود دارد و هر كس به فراخور حال خود مي تواند از اين نهضت درس بگيرد. امروز مي بينيم هندوها، مسيحيان، كليمي ها، ارمني ها به امام حسين (ع) عشق مي ورزند.
بنابراين حتي در عرصه هاي اجتماعي مي توان از اين بزرگوار درسها آموخت. به ويژه در سطح مسئولان كشوركه از امروز مي بايست براي آينده كشور و تربيت نيروي متخصص و آسيب ناپذير برنامه ريزي داشته باشند. واين تربيت نيرو مي بايستن از دوران كودكي آغاز شود.
آنچه امروز جهان را شيفته حسين عليه السلام مي كند پيام و شعار كرامت انسان و اسلام است كه امروز در گوش جهانيان طنين انداز شده است. در همين راستا تبيين روش مند اين مكارم و سجاياي اخلاقي با استفاده از ابراز هنر براي ارائه به اقشار مختلف در جوامع گوناگون مي تواند بسيار راهگشا وموثر باشد كه مسوليت آن بيش از همه بر دوش نهادهاي فرهنگي و رسانه ها است.
متن

نام : تقوي

 

+ نوشته شده در  شنبه 1392/03/25ساعت 8:44 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
امروز جمعه -عصر جمعه دل تنگی وبی حوصله گی روی می آورد غربت غریبی است چرا ؟ چون حجه الهی در غیبتی است که طولانی شد زمان آن ....
+ نوشته شده در  جمعه 1392/01/30ساعت 5:54 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت بررسی کرد؛
خبرگزاری رسا ـ برای رهایی از استیلای فرهنگ بیگانه و راه سلطه آنان، و جهت الگوگیری و سامان دادن به فرهنگ جامعه در رویارویی با آسیب‌های فردی و اجتماعی، پرداختن به سیره معصومان(ع)، ضروری‌ترین امر فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پروژۀ «پوشش و تغذیه در سیره معصومان» یکی از پروژه‌های فعال در گروه سیره پژوهشکده تاریخ و سیرۀ اهل بیت(ع) است که توسط آقای امیرعلی حسنلو از پژوهشگران این پژوهشکده تألیف شده است و در دست نشر قرار دارد.

در این مجال، به معرفی این پروژه می‌پردازیم.

اهمیت پوشش و تغذیه در زندگی انسان و اهمیت فرهنگی آن، که از نمادهای برجسته فرهنگ و تمدن بشری محسوب می‌شود، نگاه ویژه به آن را می‌طلبد. با توجه به شیوع فرهنگ بیگانه، همراه با آسیب‌های فردی، اجتماعی و بهداشتی که تحت تأثیر پوشش و تغذیه است، ضرورت رویکرد به سیره معصومان(ع) را بیشتر می‌نمایاند.

برای رهایی از استیلای فرهنگ بیگانه و راه سلطه آنان و جهت الگوگیری و سامان دادن به فرهنگ جامعه در رویارویی با آسیب‌های فردی و اجتماعی، پرداختن به سیرۀ آنان، ضروری‌ترین امر فرهنگی است. این رویکرد، می‌تواند بخشی از نیازهای فرهنگی و بهداشتی جامعه را برآورده و الگوهای مثبت و سازنده و قابل تأسی را در پیش‌رو قرار دهد و به عنوان سرمشق‌های قابل اقتباس مطرح شود.

دراین راستا مسأله اساسی برای نویسنده این بوده است که دیدگاه و سیره معصومان در پوشش و تغذیه چگونه بوده است؟ و آیا سیره و دیدگاه آنان، قابل اقتباس و پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه می‌باشد یا خیر؟

در روند پژوهش، مشکلات و محدودیت‌هایی وجود داشت؛ از آن رو که به زندگی معصومان(ع) در سیره‌نگاری و سیره‌پژوهی دراین راستا رویکرد جدی نبوده و بیشتر نگرش‌ها با ساختار خاص سیاسی و... انجام گرفته و در عمل به این بعد از حیات آنان توجه کمتری شده است.

بنابراین کتاب‌های ذکر مناقب و تاریخ اهل‌بیت و... غالباً از توجه به این بعد از سیره ائمه کاستی دارند. از طرفی، به لحاظ سخت‌گیری حاکمان و اعمال محدویت‌های سیاسی و اجتماعی علیه ائمه(ع)، زندگی این بزرگواران مورد توجه جامعه نبوده و انعکاس جزئی سیره و روش زندگی ایشان روی نداده است.

به هر روی، با وجود این که این پژوهش، با کمبود جدی منابع و گزارش‌ها مواجه بوده است و مشکلاتی روند آن را دچار اخلال کرده است، این پژوهش به همت نویسندۀ آن انجام گرفت.

پژوهش پیش‌رو در چهار فصل سامان‌دهی شده است که عبارت است از:

بخش اول: کلیات که شامل دو فصل می‌باشد: 1. جایگاه تغذیه و پوشش درقرآن؛ 2. تغذیه و پوشش رایج زمان معصومان. این دو بخش، در حقیقت نگاهی به مبانی بحث دارد؛ به همین دلیل مقدم گردیده است.

بخش دوم: در چهار فصل تنظیم و به تبیین جایگاه تغذیه و پوشش در سیرۀ پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه(س) اختصاص یافته است.

بخش سوم: این بخش در دو فصل، نگرش و روش ائمه در تغذیه پرداخته است.

بخش چهارم: این بخش در دو فصل، به نگرش و سیرۀ ائمه در پوشش و لباس اختصاص یافته است./9191/د101/پ

/ پايان خبر /کاش این خبرگزاری به خودم مراجعه کند تا توضیح بیشتر بدهم

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/12/16ساعت 11:6 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
تهران دواستوانه بزرگ اخلاق وتربیت را از دست داد ِ مردم تهران واهل علم ودانشمندان ودانشجویان حوزویان ودانشگاهیان را باید دراین فقدان تسلیت گفت - آیه الله خوشوقت که آقای امجد ازاو در درسهای اخلاق خود زیاد یاد می کرد دربین طلبه های قم - ایشان سالها درگمنامی کامل وپارسایی بی مانند یا کم نظیر زندگی می کرد وجز معدودی اورا نمی شناختند -دراین اواخربا حضور درخبرگان وپخش چند کلاس اخلاق مقداری به اسم  معرفی شد نه به ابعاد دیگر ومراتب معنوی بلند که داشت ِ درهرصورت فقدان اورا باید به همه نزدیکان تسلیت  عرض کرد
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/12/03ساعت 11:1 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

القاب امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) بعنوان پدر بزرگوار امام زمان(عج) در مدت زمان کوتاه امامت خود به گونه‌ای به هدایت عمومی و نشر و حفظ احکام اسلام مبادرت ورزید که مردم با غیبت حضرت مهدی آشنا و با آن بیگانه نباشند.


امام حسن عسکری (ع ) 8 ربیع الثانی سال 232 هجری در مدینه چشم به جهان گشود . مادر بزرگوار آن حضرت سوسن ، در سفری که امام به سامرا داشت با ایشان همراه شد و در سامرا از دنیا رفت .

امام یازدهم بیانی شیرین و جذاب داشت و مفسری بی نظیر برای قرآن مجید بود . وی راه مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را در ایام عمر کوتاه خود برای مردم و بویژه اصحاب بزرگوارش روشن کرد .

دوران عمر 29 ساله امام حسن عسکری (ع) به سه دوره تقسیم می شود . دوره‌ای 13 ساله در مدینه، زمانی 10 ساله در سامرا و امامت آن حضرت نیز دوره ای 6 ساله بود که سال از این مدت را آن حضرت در زندان به سر برد .

عمر امام کوتاه، اما بسیار پربرکت بود بطوریکه تنها در مدت شش سال امامت، آثار مهمی در حوزه تفسیر قرآن، نشر احکام و مسائل فقهی از ایشان برجای ماند .

القاب امام حسن عسکری (ع)

عسکری: در عصر امام انقلابها و حرکتهای زیادی بصورت مسلحانه علیه خلافت بنی عباس صورت می گرفت، بعضی از آنها شیعی بود مثل نهضت یحیی بن عمر طالبی که بر کوفه تسلط یافت و زندانیان را آزاد کرد. اینگونه قیامها خلافت عباسی را هراسان ساخته بود. بویژه اگر رهبری آن را شخصیت بی نظیری مثل امام عسکری (ع) عهده دار می شد.

از سویی دیگر طبق احادیث منقول از پیامبر اکرم (ص) خلفای بنی عباس می دانستند که حضرت مهدی از خاندان علی و فاطمه است و اوست که بساط ستمگری را بر می چیند و عدالت و قسط را برقرار می کند. بدین جهت هر چه تاریخ ولادتش نزدیکتر می شد سختگیریهای آنان بیشتر می شد .

امام هادی را به همراه فرزند بزرگوارش به سامرا احضار کردند تا کاملا آن حضرت را زیر نظر داشته باشند که البته به این هم اکتفا نکردند، آنان را در سامرا و محله ای به نام عسکر سکونت دادند تا از دید نظامیان پنهان نمانند و رفت و آمدهای آنان را کنترل کنند، بر این اساس هر دو امام به عسکریین لقب یافتند.

زکی: پاکی ناب و خالص صفت همه امامان معصوم است که دشمنان نیز با علم به آن سعی می کردند این ویژگی را هدف گرفته و چهره امامان را خدشه دار کنند. زکی یعنی پاک و آراسته .

صامت: یکی از صفات ارزشمند و متعالی انسانی سکوت و لب فروبستن از سخنان بی فایده و غیر اخلاقی است.

همین صفت حضرت بود که گاه موجب هدایت انسانها می گشت . در مورد آن حضرت می گفتند او جز به ذکر خدا سخن نمی گوید، بدین خاطر حضرت به صامت لقب یافت.

صفات دیگری نیز برای آن حضرت از قبیل خالص (منزه از هر عیب)، هادی (هدایت کننده)، سراج (چراغ فروزنده)، تقی (پرهیزکار و تقواپیشه) ذکر شده است که هر کدام پرتوی از نور پرفروغ آن حضرت است.

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/12/01ساعت 0:41 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

براساس بررسی ها، دسته های مختلف غذایی برخلق و خو موثرهستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛

۱- کربوهیدرات‌ ها

کربوهیدرات‌ها اگر چه در رژیم غذایی باید با احتیاط استفاده شوند اما برای تقویت انرژی و خلق و خو بسیار حیاتی هستند. آنها اولویت اول بدن برای سوخت هستند و می‌توانند سطح سروتونین بدن را هم افزایش دهند. اما نکته کلیدی، پرهیز از مصرف شیرینی‌ها است که می‌تواند قندخون را افزایش دهد و در نهایت با افزایش انسولین به خستگی و بی‌حالی منجر شود.به جای آن باید از کربوهیدرات‌های حاصل از غلات، حبوبات، نان گندم و برنج قهوه‌ای استفاده کرد. بدن خیلی آهسته از این مواد استفاده می‌کند و در نتیجه قند خون در حد متعادل حفظ می شود و انرژی همچنان پایدار خواهد ماند.

۲ - خشکبار:
خشکبارهایی مثل بادام، پسته و گردو افزون بر پروتئین فراوان، دارای منیزیم هم هستند. (ماده معدنی که در تبدیل قند به انرژی تاثیر حیاتی دارد) تحقیق‌ها نشان می‌دهد، کمبود منیزیم در بدن می‌تواند سبب تخلیه انرژی از بدن شود. منیزیم همچینن در غلات کامل به ویژه درحبوبات وجود دارد. خشکبار همچنین حاوی سلنیوم هستند که این نوع ماده طبیعی، تقویت‌کننده خلق و خو است. این ماده معدنی همچنین در گوشت‌ها، غذاهای دریایی، دانه‌ها و غلات وجود دارد.

۳ - گوشت لخم :
گوشت گوساله و گاو لخم و مرغ،جوجه بدون پوست وکباب‌های ترکی بدون چربی منبع پروتئین هستند که خود پروتئین‌ حاوی آمینواسید تیروسین است و این ماده با تقویت سطح دوپامین و نوراپی‌ نفرین،هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد. گوشت‌ها همچنین حاوی ویتامین‌ ب ۱۲ هستند که از بی‌خوابی و افسردگی جلوگیری می‌کنند.

۴ - ماهی سالمون :
ماهی‌های چرب سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این مواد بدن را در مقابل افسردگی محافظت می‌کنند. امگا ۳ موجود در ماهی‌ها مزایای متعدد زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به سالم ماندن قلب اشاره کرد. در کنار ماهی‌ها، خشکبار و سبزی‌های برگ سبز تیره هم دارای امگا ۳ هستند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد،افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند پرانرژی‌تر بوده و در تمام طول روز خوش اخلاق‌ترند. صبحانه‌ای که دارای فیبر فراوان و مواد مغذی مثل کربوهیدرات‌ها (شامل غلات کامل )، چربی‌های مفید و پروتئین‌های مناسب باشد، بهترین صبحانه‌ها هستند.

یکی دیگر از راه‌های تنظیم قند خون، پرانرژی بودن و خلق مثبت،خوردن وعده‌های کوچک اما متعدد هر۳ تا ۴ ساعت یک بار است.

میان‌وعده‌هایی متشکل از کره بادام زمینی روی کراکرهای تهیه شده از غلات و گندم به اضافه یک ساندویچ گوشت بدون چربی و سالاد به همراه شیر و لبنیات بهترین میان‌وعده‌ها هستند.

منبع بيترين

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/12/01ساعت 0:36 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
علل گرانی ها : ۱- بی مسئولیتی مسئولین -بی خیال مردم فقیر نون خودشون تو روغن هاست .

ماهی فلان تیلیارد به جیب می زنند به جهنم که مردم فقیرند چندرگاز حق گدائی به نام یارانه می گیرند اونها کیفشون می کنند مردم نیز رایانه زایانه می خورند وزیر ا....ککش هم نمی گزد رئیس ...هم درحال تربیت ...سیاهی لشکر برای انتخابات ودرحال پروند سازی برای هرکه سر راهش باشد... داره تیپشو درست می کند برای لشگر کشی جهت خشکاندن ریشه ها ی انقلاب وایجاد تفرقه بین مسئولین ....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/12/01ساعت 0:30 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
 

  واکاوی اهداف وهابیت در مبارزه با عزای حسینی 


  عزاداری برای سیدالشهداء (علیه السلام ) در حقیقت اظهار محبت به خاندان پیامبر اکرم (ص) است که قرآن کریم، ‌مودّت آن‌ها را واجب کرده است " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى " (شورا/ 23) 


وهابیت خشک مغز چون در مقابل عقلانیت و منطق شیعه ناکام مانده و خود را در معرض نابودی و خطر می بیند، با دلارهای سعودی و حمایت دستگاه های جاسوسی انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش های دامنه‌داری را برای به انحراف کشیدن و ایجاد بن‌بست در معارف اسلامی، شیعی به ویژه عزاداری امام حسین (ع) انجام داده و می دهد؛ چرا که فهمیده اند نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) رمز ماندگاری و حیات اسلام ناب و مخالف اسلام اموی  و  آمریکایی آنان است؛ البته شیعه همواره توانسته با قدرت فرهنگ عاشورایی، آنها را به ذلت واقعی و انزوا بکشاند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 1391/10/16ساعت 2:17 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
عامل گرانی ها دولت یا وابستگان دولت هستند نه کس دیگر -
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/10/06ساعت 12:39 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

دراين باره شيخ مفيد مي‎فرمايند: بامداد روز بعدقبل ازانتقال سرهای مبارک  به شام  كه عبيد الله بن زياد دستور داد سر مبارك حضرت امام حسين را با ديگر سرها در ميان تمام كوچه‎ها و قبيله‎هاي كوفه بگردانند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/10/06ساعت 12:37 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

جعفر بن أبي طالب: مشهور به جعفر طيار از صحابيان شجاع هاشمي و برادر اميرالمؤمنين علي بن أبي طالب ـ عليه السلام ـ و ده سال بزرگتر از او بود و از نخستين گروندگان به اسلام به شمار مي رفت، زيرا پيش از رفتن پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به خانه ارقم بن أبي أرقم (سال سوم بعثت اسلام) آورد و هجرت دوم به حبشه به پايمردي وي صورت گرفت و در آنجا ماند تا پيامبر به مدينه رفت، آنگاه به نزد وي شتافت و پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در اين هنگام (سال هفتم هجري قمري) در خيبر بود. در سال هشتم هجري پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ او را به فرماندهي لشکر مسلمانان منصوب کرده و آنان را به جنگ روميان گسيل داشت تا اينکه در منطقه بلقاء ( از سرزمين شام) در روستاي موته دو لشکر با هم روبرو شدند جعفر با شجاعت به جنگ پرداخت و پرچم مسلمانان در دست او بود و


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/10/06ساعت 12:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

مباهله پيامبر(ص) و مسيحيان نجران درسی برای مستکبران

مباهله چيست؟ در اصل به معني رها كردن از قيد و بند و در دعا به معني تضرع و واگذاري كار، به خداست و از نظر مفهوم متداول درآيه فوق به معني نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، افرادي كه درباره مسأله مهم مذهبي گفتگو دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خداوند تضرع كنند و از او مي خواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.[1]

قرآن مجيد با صراحت به پيامبر(ص) دستور مي دهد كه در مقابل كساني كه با استدلال و مذاكره قانع و تابع نمي شوند راه مباهله را پيش گيرد.[2]

زمان و مكان مباهله: مشهور ميان دانشمندان اين است كه روز حضور براي مباهله، بيست و پنجم ماه ذي الحجة سال دهم هجرت بوده و به اتفاق همه مسلمين، مكان مباهله اطراف «نزدیکی مدينه» و در دامنه صحرا بوده است.[3]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 5:10 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

امیرالمومنین (ع)

الا وانی لم ار کالجنه نام طالبها

ولا کاالنار نام هاربها

آگاه باش من جایگاهی برتر چونان بهشت نمی شناسم  که طالب آن درخواب غفلت باشد و برای رسیدن به آن در تکاپو نباشد؛ و جایگاه  مخوف و ترسناک تر از جهنم نمی شناسم که فرار کننده ی آن در خواب باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:57 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛ ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی


آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود
حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.
وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر (صل الله علیه وآله)هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

رنگ باختن معارف اسلام/ تلاش برای حفظ اساس مکتب
از آنرو که ارزشهای دینی به خاطر سوء رفتار حاکمان نا مشروع اموی و...رنگ باخته واز میان می رفت ودین وسنت وقرآن به کلی در فراموشی بود که امام حسین قیام کرد ؛ لذا امام تاکید دارد برای اصلاح امت که همان جامعه است قیام کرده واصلاح امت را باید از اصلاح حاکمان آغاز کرد ؛ اگر حاکم قابل اصلاح نبود باید در مقابل او قیام کرد واعتراضی کرد که موثر باشد ؛ امام امت اسلامی را با قیام واعتراض خود ودرنهایت با خون پاک خود وعزیزان خود بیدار کرد لذا می بینیم قیامهای مختلفی پس از قیام امام حسین در جهان اسلام شکل گرفت ؛ حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: حوادث و قیام های این دوره و به خصوص پیامدهای قیام امام حسین (ع) تاثیر فراوانی در وضعیت اجتماعی آن روزگار بر جای گذاشت و امام در چنین شرایطی باید ضمن حفظ مکتب و اساس دین، در جهت برگرداندن شرایط به وضعیتی که اسلام و به خصوص شیعه را حیاتی تازه دهد تلاش می کرد.
مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) هر چند در این قیام ها شرکت نداشتند اما مواضع سیاسی که در راستای اهداف و قیام نهضت سیدالشهدا (ع) بود اتخاذ می کردند. دعوت مردم به اخلاق، آداب قرآنی الهی، تزکیه و تعلیم انسانها و تقویت معنویت مردم، از جمله فعالیت های امام در این عرصه است. همچنان که سنت و سیره نبوی نیز بر همین اساس استوار بود.
وی افزود: اخلاقیات اسلام در طول دوره 20 ساله حکومت معاویه کاملاً رنگ باخته بود و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر و بی اطلاع بودند و قیام حسینی نیز به همین دلیل رخ داد. حضرت سجاد نیز پس از واقعه کربلا بدون آنکه با قیامهای موجود موافقت و همراهی کند با رفتار و کردار خود و تاکید به حرمت پیامبر و اهل بیت او در جامعه و ارشاد مردم به صورت فردی یا جمعی به شکل عملی به سنت نبوی دعوت می کرد.
حجت الاسلام حسنلو یادآور شد: تاکید حضرت زین العابدین (ع) در دعاهای صحیفه سجادیه نسبت به پیامبر و خاندان آن حضرت به دلیل فراموشی سنت نبوی در میان مردم است. ضمن اینکه امام این دعاها را به تنهایی و در انزوا که قرائت نمی کردند بلکه آنها را به دیگران می آموختند و گاه بعضی از دعاها را در مسجد مدینه تلاوت می کردند. امام تلاش می کرد با روش تاکید بر محوریت پیامبر و خاندان او شقاق و اختلاف موجود میان امت اسلام را از بین رفته و وحدت اجتماعی در جامعه حاکم شود. چرا که به خوبی می دانست که با توجه به تحرکات دشمن در مرزهای سرزمین اسلامی با وجود این اختلافات احتمال حمله دشمنان و از بین بردن پایه و اساس دین پیامبر از بیخ و بن وجود دارد.
وی افزود: فعالیت های امام از سویی، این پیام مهم اجتماعی را به مردم منتقل می کرد که تنها راه نجات از اختلافات، توجه به پیامبر و خاندان آن حضرت است. از سوی دیگر این سیره و شیوه تبلیغی امام آثار سیاسی نیز به دنبال داشت و مردم متوجه این موضوع می شدند که مدعیان خلافت از جمله آل زبیر و بنی امیه مردود بوده و تنها به دنبال حکومت و قدرت هستند.

برخی حتی از وجود اهل بیت پیامبر(ص) خبر نداشتند
این کارشناس تاریخ اسلام گفت: مواضع امام در چنین شرایطی بسیار شگفت انگیز است. چرا که حضرت وضعیت جامعه اسلامی را رصد کرده و شبهات مبتلابه که در میان مردم شیوع داشت را پاسخ می گفت. با توجه به اینکه کلیه این مسائل ریشه در ضعف اعتقادی مردم به دلیل ناآگاهی آنها از اسلام ناب و معارف نبوی داشت چنانکه برخی مردم حتی از وجود فرزندان و اهل بیت پیامبر خبر نداشتند لذا محوریت فعالیت ها و حتی دعاهای حضرت سجاد (ع) شناساندن اهل بیت و پیامبر به مردم است و تمام سعی و تلاش امام حول محور ایجاد وحدت اسلامی می گردد به گونه ای که حتی در واقعه خونین حره خانواده فردی همچون مروان را امان و پناه می دهد.
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این اقدامات وحدت بخش امام حتی علما و فقهای اهل تسنن نیز در اطراف امامت جمع شوند و از محضر آن حضرت در زمینه مسائل عرفانی و اجتماعی بهره گیرند آنچنانکه فردی مانند امام شافعی در توصیف حضرت سجاد (ع) جملاتی شگفت آور دارد.

کربلا، حاصل انحراف در سبک زندگی مردم بود
وی تاکید کرد: از جمله انحرافات اجتماعی این دوران دوری مردم از معنویت است. معنویات به کلی در جامعه رنگ باخته و این مساله پیش از آنکه یک انحراف فردی باشد انحرافی اجتماعی است که امام ریشه و اساس این انحراف اجتماعی را انحراف حکمرانان از سیره نبوی و اهل بیت دانسته و با دعا و مناجات مردم را به اصلاح امور اجتماعی دعوت می کنند و در این راستا نخبگانی مانند ابوحمزه ثمالی تربیت می شوند.
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه افزود: حضرت سجاد (ع) از طریق مضامین عالی عرفانی به اصلاح جامعه اسلامی و ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام می پردازد همچنانکه امام حسین (ع) انقلابی بیرونی ایجاد کرد امام سجاد (ع) نیز با استفاده از این زمینه انقلاب درونی در امت اسلام پدید می آورد چرا که به خوبی واقف است که دنیاطلبی مردم آنان را به سویی می برد که ولی خدا را بکشند و این انگیزه از درون مردم برمی خیزد لذا امام بر اصلاح همزمان درون و برون تاکید دارد. به گونه ای که از نظر بیرونی، جامعه به وحدت رسیده و از نظر درونی نیز انقلابی در روحیات مردم ایجاد شود و به سازندگی اخلاقی و اجتماعی اهمیت دهند. بنابراین امام همزمان اصلاح قلب و اجتماع امت اسلامی را بر عهده می گیرد.
وقتی امکانات وبیت المال مسلمین در اختیار مشتی فاسق بنام بنی امیه قرار گرفت وآنان املاک را تیول خود قرار داده وبه ثروت اندوزی پرداختند ومادی گرایی را در جامعه با رفتار خود ترویج دادند گرایش به ثروت اندوزی وگرفتن مالیاتهای سنگین از مردم وشیوع ظلم گسترده بویژه درحق اهل بیت وبنی هاشم ومردمان با تقوا سبک زندگی مردم را به انحراف از سیره پیامبر (ص) سوق داد ؛ ازاین روی امام حسین قیام کرد وامام سجاد با تزوروش دیگری جهت قیام واهداف قیام را ضمن زنده داشت یاد امام وشهدای کربلا با عزاداری به آنان حفظ کرد واین روح حیات بخش نهضت حسینی را به ائمه ونسلها ی مسلمانان وجوانان شیعه ومتن جامعه شیعه که جوهره اسلام در آن بود منتقل کرد ؛ امام سجاد با عرفان نهضت حسینی را جاوید کرد همان روشی که امام خمینی نیز از آن در پیروزی انقلاب اسلامی بهره برد ؛
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این مساله وانحراف از ارزشهای دینی وگرایش به ثروت اندوزی با راههای حرام واحتکار وگران فروشی مشکلی است که امروز نیز گریبانگیر جامعه ما شده است و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با سبک زندگی ناظر بر همین موضوع است؛ سبک زندگی مسلمانان در دوره امام سجاد (ع) تحت تربیت منحرفان به ویژه معاویه و امویان و....بود که جامعه را به سمت و سویی می برد که عده ای امام زمان را می کشند و عده ای نیز بی تفاوت این واقعه را می نگرند چنین فاجعه ای حاصل انحراف در سبک زندگی اسلامی است. که باید برای اصلاح آن هرجه سریعتر اقدام کرد؛

امیر علی حسنلو / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:55 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

تصاویر جالب: حیرت‌انگیزترین نقاط دیدنی دنیا ـ 1




گنبدهای آبی جزیره سنتورینی در یونان




 
کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو



 

مجسمه آزادی در نیویورک



 
ماچو پیچو در پرو


 

تاج محل در آگرا در هندوستان


 

برج ایفل در پاریس



 
اهرام بزرگ و مجسمه ابوالهول در مصر


 

دیوار چین در کشور چین



 

صخره وسیع و تک سنگی آیرز در قلمرو شمالی استرالیا




آسیابهای بادی در هلند





مسجد و موزه ابا صوفیه در ترکیه





نماهای باستانی در آتن





کوه فوجی در ژاپن





بنای بزرگ سنگی و باستانی استون‌هنج در جنوب انگلستان





ساعت بیگ بن در لندن





قلعه زیبای
Neuschwanstein در بایرن آلمان




دهانه کوه بهشت در نیوزیلند




مجسمه های مرموز جزیره ایستر در مثلث پلینزی کشور شیلی





مجسمه عیسی مسیح در ریودوژانیرو برزیل





ساختمان کپیتول هیل در آمریکا





برج کج پیزا در ایتالیا

 

 

 

 

 

 

 

تولد دوقلوی به‌هم چسبیده در شیراز (عکس)


 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:52 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛

ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی

آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود

حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.

وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:49 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

در باب گریه بر امام حسین ـ علیه السلام ـ و عزاداری برای ایشان روایات متعددی وارد شده که از جمله آنهاست:

1. ابن قولويه به سند معتبر روایت کرده، ابی هارون مکفوف از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ نقل می کند: « هر که مرثیه ای بخواند و بگرید و نیز یک نفر را بگریاند بهشت بر او لازم شود»، سپس فرمودند: «هر که یاد کند امام حسین ـ علیه السلام ـ را پس گریه کند، بهشت بر او واجب می شود».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/08/23ساعت 4:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |