مباهله پيامبر(ص) و مسيحيان نجران درسی برای مستکبران

مباهله چيست؟ در اصل به معني رها كردن از قيد و بند و در دعا به معني تضرع و واگذاري كار، به خداست و از نظر مفهوم متداول درآيه فوق به معني نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، افرادي كه درباره مسأله مهم مذهبي گفتگو دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خداوند تضرع كنند و از او مي خواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.[1]

قرآن مجيد با صراحت به پيامبر(ص) دستور مي دهد كه در مقابل كساني كه با استدلال و مذاكره قانع و تابع نمي شوند راه مباهله را پيش گيرد.[2]

زمان و مكان مباهله: مشهور ميان دانشمندان اين است كه روز حضور براي مباهله، بيست و پنجم ماه ذي الحجة سال دهم هجرت بوده و به اتفاق همه مسلمين، مكان مباهله اطراف «نزدیکی مدينه» و در دامنه صحرا بوده است.[3]


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 5:10 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

امیرالمومنین (ع)

الا وانی لم ار کالجنه نام طالبها

ولا کاالنار نام هاربها

آگاه باش من جایگاهی برتر چونان بهشت نمی شناسم  که طالب آن درخواب غفلت باشد و برای رسیدن به آن در تکاپو نباشد؛ و جایگاه  مخوف و ترسناک تر از جهنم نمی شناسم که فرار کننده ی آن در خواب باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:57 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛ ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی


آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود
حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.
وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر (صل الله علیه وآله)هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

رنگ باختن معارف اسلام/ تلاش برای حفظ اساس مکتب
از آنرو که ارزشهای دینی به خاطر سوء رفتار حاکمان نا مشروع اموی و...رنگ باخته واز میان می رفت ودین وسنت وقرآن به کلی در فراموشی بود که امام حسین قیام کرد ؛ لذا امام تاکید دارد برای اصلاح امت که همان جامعه است قیام کرده واصلاح امت را باید از اصلاح حاکمان آغاز کرد ؛ اگر حاکم قابل اصلاح نبود باید در مقابل او قیام کرد واعتراضی کرد که موثر باشد ؛ امام امت اسلامی را با قیام واعتراض خود ودرنهایت با خون پاک خود وعزیزان خود بیدار کرد لذا می بینیم قیامهای مختلفی پس از قیام امام حسین در جهان اسلام شکل گرفت ؛ حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: حوادث و قیام های این دوره و به خصوص پیامدهای قیام امام حسین (ع) تاثیر فراوانی در وضعیت اجتماعی آن روزگار بر جای گذاشت و امام در چنین شرایطی باید ضمن حفظ مکتب و اساس دین، در جهت برگرداندن شرایط به وضعیتی که اسلام و به خصوص شیعه را حیاتی تازه دهد تلاش می کرد.
مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) هر چند در این قیام ها شرکت نداشتند اما مواضع سیاسی که در راستای اهداف و قیام نهضت سیدالشهدا (ع) بود اتخاذ می کردند. دعوت مردم به اخلاق، آداب قرآنی الهی، تزکیه و تعلیم انسانها و تقویت معنویت مردم، از جمله فعالیت های امام در این عرصه است. همچنان که سنت و سیره نبوی نیز بر همین اساس استوار بود.
وی افزود: اخلاقیات اسلام در طول دوره 20 ساله حکومت معاویه کاملاً رنگ باخته بود و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر و بی اطلاع بودند و قیام حسینی نیز به همین دلیل رخ داد. حضرت سجاد نیز پس از واقعه کربلا بدون آنکه با قیامهای موجود موافقت و همراهی کند با رفتار و کردار خود و تاکید به حرمت پیامبر و اهل بیت او در جامعه و ارشاد مردم به صورت فردی یا جمعی به شکل عملی به سنت نبوی دعوت می کرد.
حجت الاسلام حسنلو یادآور شد: تاکید حضرت زین العابدین (ع) در دعاهای صحیفه سجادیه نسبت به پیامبر و خاندان آن حضرت به دلیل فراموشی سنت نبوی در میان مردم است. ضمن اینکه امام این دعاها را به تنهایی و در انزوا که قرائت نمی کردند بلکه آنها را به دیگران می آموختند و گاه بعضی از دعاها را در مسجد مدینه تلاوت می کردند. امام تلاش می کرد با روش تاکید بر محوریت پیامبر و خاندان او شقاق و اختلاف موجود میان امت اسلام را از بین رفته و وحدت اجتماعی در جامعه حاکم شود. چرا که به خوبی می دانست که با توجه به تحرکات دشمن در مرزهای سرزمین اسلامی با وجود این اختلافات احتمال حمله دشمنان و از بین بردن پایه و اساس دین پیامبر از بیخ و بن وجود دارد.
وی افزود: فعالیت های امام از سویی، این پیام مهم اجتماعی را به مردم منتقل می کرد که تنها راه نجات از اختلافات، توجه به پیامبر و خاندان آن حضرت است. از سوی دیگر این سیره و شیوه تبلیغی امام آثار سیاسی نیز به دنبال داشت و مردم متوجه این موضوع می شدند که مدعیان خلافت از جمله آل زبیر و بنی امیه مردود بوده و تنها به دنبال حکومت و قدرت هستند.

برخی حتی از وجود اهل بیت پیامبر(ص) خبر نداشتند
این کارشناس تاریخ اسلام گفت: مواضع امام در چنین شرایطی بسیار شگفت انگیز است. چرا که حضرت وضعیت جامعه اسلامی را رصد کرده و شبهات مبتلابه که در میان مردم شیوع داشت را پاسخ می گفت. با توجه به اینکه کلیه این مسائل ریشه در ضعف اعتقادی مردم به دلیل ناآگاهی آنها از اسلام ناب و معارف نبوی داشت چنانکه برخی مردم حتی از وجود فرزندان و اهل بیت پیامبر خبر نداشتند لذا محوریت فعالیت ها و حتی دعاهای حضرت سجاد (ع) شناساندن اهل بیت و پیامبر به مردم است و تمام سعی و تلاش امام حول محور ایجاد وحدت اسلامی می گردد به گونه ای که حتی در واقعه خونین حره خانواده فردی همچون مروان را امان و پناه می دهد.
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این اقدامات وحدت بخش امام حتی علما و فقهای اهل تسنن نیز در اطراف امامت جمع شوند و از محضر آن حضرت در زمینه مسائل عرفانی و اجتماعی بهره گیرند آنچنانکه فردی مانند امام شافعی در توصیف حضرت سجاد (ع) جملاتی شگفت آور دارد.

کربلا، حاصل انحراف در سبک زندگی مردم بود
وی تاکید کرد: از جمله انحرافات اجتماعی این دوران دوری مردم از معنویت است. معنویات به کلی در جامعه رنگ باخته و این مساله پیش از آنکه یک انحراف فردی باشد انحرافی اجتماعی است که امام ریشه و اساس این انحراف اجتماعی را انحراف حکمرانان از سیره نبوی و اهل بیت دانسته و با دعا و مناجات مردم را به اصلاح امور اجتماعی دعوت می کنند و در این راستا نخبگانی مانند ابوحمزه ثمالی تربیت می شوند.
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه افزود: حضرت سجاد (ع) از طریق مضامین عالی عرفانی به اصلاح جامعه اسلامی و ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام می پردازد همچنانکه امام حسین (ع) انقلابی بیرونی ایجاد کرد امام سجاد (ع) نیز با استفاده از این زمینه انقلاب درونی در امت اسلام پدید می آورد چرا که به خوبی واقف است که دنیاطلبی مردم آنان را به سویی می برد که ولی خدا را بکشند و این انگیزه از درون مردم برمی خیزد لذا امام بر اصلاح همزمان درون و برون تاکید دارد. به گونه ای که از نظر بیرونی، جامعه به وحدت رسیده و از نظر درونی نیز انقلابی در روحیات مردم ایجاد شود و به سازندگی اخلاقی و اجتماعی اهمیت دهند. بنابراین امام همزمان اصلاح قلب و اجتماع امت اسلامی را بر عهده می گیرد.
وقتی امکانات وبیت المال مسلمین در اختیار مشتی فاسق بنام بنی امیه قرار گرفت وآنان املاک را تیول خود قرار داده وبه ثروت اندوزی پرداختند ومادی گرایی را در جامعه با رفتار خود ترویج دادند گرایش به ثروت اندوزی وگرفتن مالیاتهای سنگین از مردم وشیوع ظلم گسترده بویژه درحق اهل بیت وبنی هاشم ومردمان با تقوا سبک زندگی مردم را به انحراف از سیره پیامبر (ص) سوق داد ؛ ازاین روی امام حسین قیام کرد وامام سجاد با تزوروش دیگری جهت قیام واهداف قیام را ضمن زنده داشت یاد امام وشهدای کربلا با عزاداری به آنان حفظ کرد واین روح حیات بخش نهضت حسینی را به ائمه ونسلها ی مسلمانان وجوانان شیعه ومتن جامعه شیعه که جوهره اسلام در آن بود منتقل کرد ؛ امام سجاد با عرفان نهضت حسینی را جاوید کرد همان روشی که امام خمینی نیز از آن در پیروزی انقلاب اسلامی بهره برد ؛
حجت الاسلام حسنلو تصریح کرد: این مساله وانحراف از ارزشهای دینی وگرایش به ثروت اندوزی با راههای حرام واحتکار وگران فروشی مشکلی است که امروز نیز گریبانگیر جامعه ما شده است و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با سبک زندگی ناظر بر همین موضوع است؛ سبک زندگی مسلمانان در دوره امام سجاد (ع) تحت تربیت منحرفان به ویژه معاویه و امویان و....بود که جامعه را به سمت و سویی می برد که عده ای امام زمان را می کشند و عده ای نیز بی تفاوت این واقعه را می نگرند چنین فاجعه ای حاصل انحراف در سبک زندگی اسلامی است. که باید برای اصلاح آن هرجه سریعتر اقدام کرد؛

امیر علی حسنلو / مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:55 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

تصاویر جالب: حیرت‌انگیزترین نقاط دیدنی دنیا ـ 1




گنبدهای آبی جزیره سنتورینی در یونان




 
کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو



 

مجسمه آزادی در نیویورک



 
ماچو پیچو در پرو


 

تاج محل در آگرا در هندوستان


 

برج ایفل در پاریس



 
اهرام بزرگ و مجسمه ابوالهول در مصر


 

دیوار چین در کشور چین



 

صخره وسیع و تک سنگی آیرز در قلمرو شمالی استرالیا




آسیابهای بادی در هلند





مسجد و موزه ابا صوفیه در ترکیه





نماهای باستانی در آتن





کوه فوجی در ژاپن





بنای بزرگ سنگی و باستانی استون‌هنج در جنوب انگلستان





ساعت بیگ بن در لندن





قلعه زیبای
Neuschwanstein در بایرن آلمان




دهانه کوه بهشت در نیوزیلند




مجسمه های مرموز جزیره ایستر در مثلث پلینزی کشور شیلی





مجسمه عیسی مسیح در ریودوژانیرو برزیل





ساختمان کپیتول هیل در آمریکا





برج کج پیزا در ایتالیا

 

 

 

 

 

 

 

تولد دوقلوی به‌هم چسبیده در شیراز (عکس)


 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:52 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آنچه امام سجاد علیه السلام به دنبال آن بود؛

ایجاد انقلاب درونی در امت اسلام/ سعی درزنده کردن سنت و سیره نبوی

آموزه های اسلام درطول دوره۲۰ ساله حکومت معاویه کاملاًرنگ باخته و مردم از سنت و سیره پیامبر بی خبر بودندچنانکه برخی حتی ازوجود فرزندان و اهل بیت پیامبرخبرنداشتندلذا محورفعالیت های امام معرفی اهل بیت به جامعه بود

حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با حضرت سجاد (ع) و تاثیر فعالیت های ایشان در حرکت و سیرجامعه اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: زمان امامت امام سجاد (ع) حوادث تلخ و قیام های فراوان اجتماعی را برخودشاهد بود لذا دوران ایشان بسیار تلخ و از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شرایط بسیار نامطلوبی داشت. امام دراین وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آشفته و بغرنج و از سوی دیگر سایه سنگین ظلم امویان و جنگ های پیاپی در میان امت اسلام که باعث اختلاف، شقاق و کشتار مسلمانان می شد سعی می کرد تا وحدت امت اسلامی را حافظ باشد.

وی افزود: جهان اسلام در این دوره، از سیره پیامبر فاصله بسیار گرفته بود چرا که پیامبر هرگز مایل نبود که میان امت اسلام تفرقه و اختلاف ایجاد شود ایشان براساس همدلی و وحدت میان مسلمانان و از بین بردن اختلافات قبیله ای و عشیره ای توانست اسلام را در جزیره العرب و سرزمین های اطراف آن گسترش دهد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1391/09/08ساعت 4:49 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

در باب گریه بر امام حسین ـ علیه السلام ـ و عزاداری برای ایشان روایات متعددی وارد شده که از جمله آنهاست:

1. ابن قولويه به سند معتبر روایت کرده، ابی هارون مکفوف از حضرت صادق ـ علیه السلام ـ نقل می کند: « هر که مرثیه ای بخواند و بگرید و نیز یک نفر را بگریاند بهشت بر او لازم شود»، سپس فرمودند: «هر که یاد کند امام حسین ـ علیه السلام ـ را پس گریه کند، بهشت بر او واجب می شود».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/08/23ساعت 4:36 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

بينش و درك شما قابل تحسين است و بهترين راه جهت رسيدن به اهداف آقا ابا عبدالله الحسين ـ عليه السّلام ـ همان مطالعه و پرسش و فكر است كه شما نيز آن را برگزيده‎ايد ما نيز تا حدودي با شما موافق هستيم كه چهره امام حسين ـ‌عليه السّلام ـ آن گونه كه بايد معرفي نشده و ابعاد شخصيتي آن حضرت ، به نحو شايسته‎اي براي مردم تبيين نگرديد‎ه است ولي اين موضوع منافاتي با مظلوميت امام حسين ـ عليه السّلام ـ ندارد. آن حضرت در زمان خويش و به ويژه در كربلا در نهايت مظلوميت قرار داشت و خون ايشان و فرزندان و اصحابش، مظلومانه بر زمين ريخته شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/08/23ساعت 4:35 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

اولا:  حديث غدير نه تنها سندش صحيح است ؛ بلكه بسياري از بزرگان اهل سنت تواتر آن را پذيرفته‌اند مانند:

1-    شمس الدین الذهبی:«جمع طرق حديث غدير خم في أربعة أجزاء رأيت شطره فبهرني سعة رواياته وجزمت بوقوع ذلك.» [1] 
محمد بن جرير طبري اسناد روايت غدير خم را در چهار جلد جمع آوري كرده است كه من قسمتي از آن را ديدم و از گستردگي روايات آن شگفت زده شدم و يقين كردم كه اين اتفاق افتاده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/08/11ساعت 12:32 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
احراز رتبه برتر در جشنواره امام رضا (ع)

حجت الاسلام والمسلمین امیر علی حسنلو مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم در جشنواره سراسری امام رئوف ، ثامن الحجج که در استان زنجان برگزار شد ،حائز مقام دوم جشنواره گردید.
مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات ، این موفقیت را به این محقق ارجمند تبریک گفته و تداوم خدمات ایشان رادر خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند متعال خواستاریم.
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/07/20ساعت 8:51 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
اين لقب را به امام رضا ـ عليه السلام ـ پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ داده اند. و امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ به فرزندانش توصيه فرمود: برادرتان و فرزندم علي (امام رضا) عالم آل محمد است. درباره عقايد و دين تان از او سؤال کنيد از پدرم جعفر بن محمد (امام صادق) بارها شنيدم به من فرمود عالم آل محمد از فرزندان توست، اي کاش او را مي ديدم او همنام اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ است.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/07/16ساعت 11:52 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 



امام علی بن موسی الرضا (ع) فرمود:
«الفقیه من افاض علی الناس خیره وانقذهم من اعدائهم ...» فقیه کسی است که مردم را از دشمنان نجات دهد، بزرگترین دشمن مردم در حال حاضر فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی است که جوامع اسلامی را مورد هجوم قرار داده است؛ رواج س
بک زندگی غربی وبیگانگان ودشمنان اسلام خطری است که نگران کننده است ؛فقها در مقابله با این بحران فرهنگی نقش مهم واثر گذار دارند؛ ومی توانند در اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از بحران فرهنگ سازی ودر استقلال وحفظ هویت کشور نقش برجسته ایفا کنند به حسب روایت امام رضا(ع) پیشگامی فقها ضروری است ؛
ازاین روی ضروری است پالایش فرهنگی در تمام امور صورت گیرد تا مردم از سبک زندگی غربی فاصله بگیرند ؛
سبک زندگی در کشور با جهاد فرهنگی علمای شیعه بر اساس فرهنگ اهل بیت(ع) بود ودر مظاهری مانند
1-

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/07/16ساعت 11:52 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
 

ا بهترین هایی که از بهترین ها می توان آموخت ا

آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید این مکتب می شوند چرا که ...

حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات حوزه در رابطه با سجایا و محاسن اخلاقی حضرت سید الشهدا علیه السلام به خبرنگار شبستان گفت: تامل در سیره هر یک از اهل بیت (ع) ما را به این حقیقت رهنمون می شود که هریک از آنها در جنبه های مختلف شخصیتی، الگویی برای رسیدن به اوج بندگی هستند. آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید مکتب آنها می شوند. چراکه در مقایسه با سایر مکاتب، آموزه های آنها به فطرت بشری نزدیکتر و با آن همسو تر است.
وی افزود: تمامی نیازمندی های روحی و پرورشی انسان را می توان در سیره امام حسین علیه السلام مشاهده کرد. اگر از دعای ایشان رمزگشایی و سیره ایشان تعریف شود بهترین مکتب تربیتی به بشریت عرضه خواهد شد. امروز اگر مکتب اهل بیت زنده است، تنها گوشه ای از این مکتب برای مردم بیان شده و باز با این وجود تعداد عاشقان و ارادتمندان حضرت حسین بن علی علیه السلام از ادیان و مذاهب اسلامی، غیراسلامی و حتی غیرموحد در دنیا بی شمار است. این مردم عاشق مرام حسین علیه السلام هستند.


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/04/04ساعت 3:8 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
بهترین‌هایی که از بهترین‌ها می‌توان آموخت

خبرگزاری فارس: آموزه ها و مولفه های تربیتی در سیره اهل بیت با ظرافت و دقتی خاص جای گرفته است که اگر به صورت روشمند در جوامع تبیین شود، همه مردم در هر جامعه و از هر مذهب و آیینی عاشق و مرید این مکتب می شوند چرا که ...

خبرگزاری فارس: بهترین‌هایی که از بهترین‌ها می‌توان آموخت


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/04/04ساعت 2:59 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
حجت السلام امیر علی حسنلو، مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات فرهنگی حوزه علمیه قم، در تبیین و تشریح دعای خاصی که قرائت آن پس از هر نماز در ماه رجب سفارش شده است و بیان جایگاه این ماه به خبرنگار شبستان گفت: ماه رجب، با توجه به واقع شدن ولادت حضرت علی علیه السلام در آن، ماه عشق به امیرالمومنین علیه السلام است و این تقارن پیامی را در بردارد. فلسفه این تقارن را شاید اینگونه بتوان تبیین کرد که عبودیت پروردگار از ولایت و دوستی امیرالمومنین آغاز می شود. اخلاص، بندگی و تقرب الهی با امامت آغاز می شود و بنیان امامت، حضرت امیر علیه السلام است.
وی با اشاره به این نکته که ماه شعبان به عنوان ماه رسول خدا صل الله علیه وآله شناخته می شود، تصریح کرد: قرار گرفتن ماه رجب به عنوان مقدمه ماه شعبان و پس از آن رمضان به این معنا است که برای رسیدن به محبت رسول الله صل الله علیه و آله ابتدا باید محبت حضرت امیر علیه السلام را کسب کرد. برای رسیدن به حب نبوت که آغاز و آستانه حب ربوبیت و ضیافت الهی است، می بایست از حب امامت وارد شد و امیرالمومنین علیه السلام نیز نماد امامت است. بدون صعود به پله حب امامت کسی قادر به رسیدن به حب نبوت و ربوبیت پروردگار نیست.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/04/04ساعت 2:57 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
امیرمومنان علیه السلام:

انی لم ارکالجنه نام طالبها ولا کالنار نام هاربها

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/03/11ساعت 2:6 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

  امام هادی (ع) زمینه‌ساز نظام وکالتی و ولایت فقیه ومرجعیت است که هردو ی این نهادهای بزرگ الهی چون تیغی برمغز دشمنان اسلام ناب واهل بیت است وتمام نقشه های آنان را برآب می کند؛


  در عصر امام هادی (ع) به تدریج اندیشه پویای فقاهت و اجتهاد جهت حفظ مکتب اهل‌بیت (ع) شکل کامل‌تری گرفت و آن حضرت الگوی مناسبی برای مدیریت بحران‌های فکری به جامعه ارایه نمود که تا قیامت دین اسلام ومکتب اهل بیت را از آسیبهای بزرگ صیانت خواهد کرد... 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/03/11ساعت 2:0 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حجت‌الاسلام حسنلو در گفت‌وگوی مشروح با فارس-1

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه گفت: سه روز قبل از به درک واصل‌شدن متوکل، امام هادی(ع) این موضوع را وعده داد و فرمود: در این دنیا کسی هست که ذره‌ای از ناقه او نزد خدا از ناقه صالح عزیزتر است!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام، گفت‌وگوی مشروحی با حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» مدیر گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم انجام دادیم که بخش نخست آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/03/11ساعت 1:52 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

قسمت دوم: «زيارت جامعه كبيره» امام هادي(ع) بهترين منبع امام شناسي است

خبرگزاري فارس: مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم گفت: امام هادي عليه السلام اقدام بسيار اساسي براي تبيين جايگاه امامت انجام داد و بارزترين و بهترين سند شناسايي امامت يعني زيارت جامعه كبيره را بيان فرمود.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادي عليه السلام، گفت وگوي مشروحي با حجت الاسلام «اميرعلي حسنلو» مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم انجام داديم كه بخش دوم و پاياني آن تقديم خوانندگان گرامي مي شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/03/11ساعت 1:50 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

حجت‌الاسلام حسنلو در گفت‌وگوی مشروح با فارس-1قسمت اول)

 

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه گفت: سه روز قبل از به درک واصل‌شدن متوکل، امام هادی(ع) این موضوع را وعده داد و فرمود: در این دنیا کسی هست که ذره‌ای از ناقه او نزد خدا از ناقه صالح عزیزتر است!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام، گفت‌وگوی مشروحی با حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» مدیر گروه تاریخ مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم انجام دادیم که بخش نخست آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/09ساعت 4:31 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

قسمت دوم: «زيارت جامعه كبيره» امام هادي(ع) بهترين منبع امام شناسي است

خبرگزاري فارس: مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم گفت: امام هادي عليه السلام اقدام بسيار اساسي براي تبيين جايگاه امامت انجام داد و بارزترين و بهترين سند شناسايي امامت يعني زيارت جامعه كبيره را بيان فرمود.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، به مناسبت سالروز شهادت امام هادي عليه السلام، گفت وگوي مشروحي با حجت الاسلام «اميرعلي حسنلو» مدير گروه تاريخ مركز پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم انجام داديم كه بخش دوم و پاياني آن تقديم خوانندگان گرامي مي شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/09ساعت 4:29 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

ا خداوند آنچه را انسان نیاز دارد اما از خدا درخواست نکرده است، به او عطا کرده و می کند تا چه رسد به اینکه انسان درخواستی از خدا داشته باشد! خدا عظیم تر و رحیم تر از آنست که ...

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/09ساعت 4:22 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
تحلیلی بر دعای "یامن أرجوه لکل خیر"
دوستان را کجا کنی محروم، تو که با دشمن این نظر داری؟

خبرگزاری فارس: خداوند آنچه را انسان نیاز دارد اما از خدا درخواست نکرده است، به او عطا کرده و می کند تا چه رسد به اینکه انسان درخواستی از خدا داشته باشد! خدا عظیم تر و رحیم تر از آنست که ...

خبرگزاری فارس: دوستان را کجا کنی محروم، تو که با دشمن این نظر داری؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/09ساعت 4:20 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
کسی که «زیارت جامعه کبیره» را بفهمد، معجزه می‌کند

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا در وصف جایگاه «زیارت جامعه کبیره» گفت: اگر بعضی از فرازهای جامعه‌ کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود؛ فلسفه‌ زیارت جامعه به این دلیل بود که لازم بود شیعه تکانی بخورد.

خبرگزاری فارس: کسی که «زیارت جامعه کبیره» را بفهمد، معجزه می‌کند

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/09ساعت 4:19 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

نامه‌نگاری رهبرانقلاب و آیت‌الله سیستانی

عصر بود، شیخ اختری از تهران تماس گرفت و تلفنی نامه آیت الله خامنه ای برای آیت الله سیستانی را قرائت کرد و سید «محمدرضا سیستانی» (فرزند حضرت آیت الله سیستانی) کلمه به کلمه آن را یادداشت می کرد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:17 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

معاون ارتباطات و اعطاء نمایندگی های انتشارات اسراء از اتمام 5 هزار نسخه کتاب «مفاتیح الحیاه» خبر داد و گفت: به زودی چاپ دوم و سوم این اثر منتشر و روانه بازار نشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی تقی زاده معاون ارتباطات و اعطای نمایندگی ها و مرکز بین المللی نشر اسراء در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: آیت الله جوادی آملی همیشه در سخنرانی‌هایشان جای خالی کتاب « مفاتیح الحیاه» را متذکر می شدند و می فرمودند: مرحوم آیت الله شیخ عباس قمی کتاب مقدس «مفاتیح الجنان» را به یادگار گذاشتند که در باب زندگی یعنی نماز و آداب روزه است.

وی اضافه کرد: آیت الله جوادی آملی معتقد بودند که کتابی در رابطه با آداب زندگی وجود ندارد که خدمت مردم ارائه کنیم به همین دلیل انتشارات اسراء پیرو سخنان این مرجع تقلید کتاب « مفاتیح الحیاه» را منتشر کرد.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: این اثر روز دوم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور آیت الله استادی رونمایی شد که پس از گذشت سومین روز همه 5 هزار نسخه کتاب « مفاتیح الحیاه» توسط بازدید کنندگان خریداری شد.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی این اثر را در 5 بخش بیان کردند که بخش اول به «تعاملات انسان با خود» که درباره تکبر، تدبر، یادگیری و دانش اندوزی است، همچنین بخش دوم این کتاب به «یادگیری و دانش اندوزی» اختصاص دارد که این مرجع عالیقدر در این بخش به اهمیت دانش اندوزی، یادگیری علوم مورد نیاز، آداب تعلیم و تعلم و برخی از علوم مورد نیاز پرداخته است.

حجت الاسلام تقی زاده بیان کرد: فصل سوم کتاب « مفاتیح الحیاه» به «کار و تلاش» مربوط می شود که در این بخش اهمیت کار و تلاش، کارگری سوره انبیاء و امامان، سحرخیزی و کار و مدیریت در کار بیان شده است.

وی اضافه کرد: فصل چهارم این اثر به «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس» اختصاص دارد که اهمیت حفظ جان و سلامت، عوامل سلامت، پرهیز از آسیب رساندن به بدن، پیشگیری از بیماری ها، برخی از شیوه های درمان و پرهیز از درمان با حرام از بخش های این فصل به شمار می رود.

معاون ارتباطات و اعطاء نمایندگی های نشر اسراء گفت: بخش دوم کتاب «مفاتیح الحیاه» به «تعامل انسان با همنوعان» بخش سوم به «تعامل مردم و نظام اسلامی»، بخش چهارم به «تعامل انسان با حیوان» و بخش پایانی به «تعامل انسان با خلقت زیست محیطی» اختصاص داشته که در بخش پایانی نکاتی درباره آب و هوا و خاک حاصلخیز، درختکاری و جنگل ها، فضای سبز و مراتع و باد و باران نیز بیان شده است.

وی اضافه کرد: چاپ دوم و سوم کتاب «مفاتیح الحیاه» هم اکنون در دست چاپ است که با تیراژی بیش از 5 هزار نسخه منتشر می شود، همچنین قیمت این اثر 14 هزار و 500 تومان بوده که با تخفیف 15 درصدی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بازدید کنندگان ارائه می شود.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: در صورتی که این کتاب منتشر شود آن را در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مخاطبان ارائه خواهیم داد اما همچنان برخی از نهادها و مراکز حضورا به این نمایشگاه مراجعه کرده و سفارشاتی در خصوص ارسال این اثر به انتشارات اسراء داشته‌اند.

وی در پایان گفت: اطلاع رسانی انتشار کتاب «مفاتیح الحیاه» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسیار مطلوب بوده است که امیدواریم این کتاب در همه منازل همانند کتاب «مفاتیح الجنان» حضور داشته باشد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:16 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

آیةالله جوادی: بیشتر جن‌گیرها دروغگو هستند

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: با اشاره به آیه شریفه «هل أنبئکم علی من تنزل الشیاطین ـ تنزل علی کل أفاک أثیم» گفت: جنیان معمولا اخبار مخلوط به کذب می دهند و جن گیرها هم غالبا حرف‌ها را با دروغ همراه می کنند، یعنی همان طور که اکثر جن ها کاذبند، اکثر جن‌گیرها هم دروغ گو هستند از این رو اخبارشان قابل اعتماد نیست. این جن گیرها که در هر عصر و مصری هستند مصداق «أفاک أثیم» می‌باشند و شیاطین بر آن ها نازل می شوند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:15 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

هذا ما اوصت به فاطمة(سلام الله عليها) بنت رسول الله(صلي الله عليه و آله)اوصت و هي تشهد أن لا إله إلا الله و أن محمد(صلي الله عليه و آله) عبده و رسوله و ان الجنة حق و النار حق و ان الساعة آتية لاريب فيها و ان الله يبعث من في القبور
يا علي! انا فاطمة(سلام الله عليها) بنت محمد(صلي الله عليه و آله) زوجني الله منك لاكون لك في الدنيا و الآخرة انت أولي بي من غيري حنطني غسلني كفني باليل و صل علي و ادفني باليل و لا تعلم احدا و استودعك الله و اقرء علي ولدي السلام الي يوم القيامة.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:13 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 
در خواب دیدم روبروی محراب یک دربی باز است به یک باغ بزرگ و آباد، به سلام آخر نماز رسیدیم، در انتهای نماز و هنگام سلام نماز درب باغ محکم بسته شد، یک لحظه از خواب پریدم.پس راز این فریاد بلند آقا هنگام سلام نماز درد دل کندن از آن باغ آباد و بازگشت به زمین خاکی بود؟ به دلیل این درد آقا فریاد می‌کشید، من جواب سئوالم رو گرفته بودم .
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/21ساعت 4:11 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

 

کد خبر: ۲۴۰۲۶۹

تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹

بسم الله الرحمن الرحيم

در مقام بيان عظمت اهل بيت عليهم السلام خصوصاً حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و بركات وجودي آن بزرگواران چه مي‌توان گفت، و از كجا بايد شروع كرد؟ آن‌هايي كه خداوند متعال، عالم را به واسطه وجود ايشان خلق فرموده است، آنجا كه رسول خدا صلوات الله عليه وآله فرمود: «لَوْ لَا نَحْنُ مَا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ آدَمَ‏ وَ لَا حَوَّاءَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْأَرْض» و يا حضرت امير المؤمنين عليه السلام در آن مرقومه‌اي كه به معاويه مرقوم نمودند مي‌فرمايد «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ‏ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»

اين عبارت، از نظر معنا خيلي مهم است. بعضي مي‌خواهند بگويند كه معناي اين روايت اين است كه مردم تربيت‌شده يا پرورش‌يافته مكتب ما هستند، ولي هيچ مانعي ندارد كه به اين معنا باشد كه هدف غايي از خلقت، وجود محمد و آل محمد عليهم السلام است. و يا آن حديث قدسي كه خداوند مي‌فرمايد: «خَلَقْتُكَ لِأجْلِي»3لَوْلَاكَ مَا خَلَقْتُ‏ الْأَفْلَاكَ‏». اصلاً انسان نمي‌تواند بفهمد كه خداوند متعال كه مي‌فرمايد: تو را براي خودم خلق كردم و همه افلاك را براي تو خلق كردم چه معنايي دارد؟ و در حديثي ديگر مي‌فرمايد: « آنچه از همه اين سخنان معلوم مي‌شود اين است كه ارتباط آن‌ها با خداوند متعال بسيار بالاست، چرا كه خداوند متعال، بالا و والاست، البته خود پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله اظهار عجز مي‌كند و اظهار مي‌دارد: «مَا عَرَفْنَاكَ‏ حَقَ‏ مَعْرِفَتِكَ»

بايد دانست كه ما هر چه داريم از اهل بيت عليهم السلام داريم. غير از آنها هر كس هر چه مي‌گويد، وقتي انسان آنها را ملاحظه مي‌كند مي‌بيند به جايي متصل نيست و نمي‌شود به آن اعتماد كرد.

همه چيز در مكتب اهل بيت عليهم السلام است كه پيامبر فرمود: إني تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه و عترتي، يعني همه چيز را از اهل بيت بگيريد و از غير اينها نگيريد.

حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: نه از اينها جلو بيفتيد و نه عقب، كه اگر جلو برويد گمراه مي‌شويد و اگر عقب بيفتيد هلاك مي‌گرديد. و نيز مي‌فرمايد:لاتُعَلِّمُوهُم چيزي يادشان ندهيد، فإنَّهُم أعْلَمُ مِنْكُم از تمام مردم، اينها عالم‌تر هستند.

حال در ميان اهل بيت عليهم السلام، حضرت زهرا سلام الله عليها يك محوريت خاصي دارند؛ ملاحظه كنيد وقتي اهل بيت عليهم السلام معرفي مي‌شوند ايشان در صدر هستند؛ «هُمْ ‏فَاطِمَةُ وَ أبُوهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنُوهَا»

آن حضرت در بين اهل بيت عليهم السلام، مقام و عظمت خاصي دارند كه همه ائمه عليهم السلام به وجود ايشان افتخار مي‌كنند. در واقع، آن وجود مقدس براي همه اهل بيت عليهم السلام حجت است، يعني براي حقانيت خودشان و براي بطلان غاصبين و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج مي‌كنند.

همه اهل بيت عليهم السلام حجتند، ولي حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها از اين جهات، حجيتش از همه بيشتر است.

فاطمه زهرا سلام الله عليها سيدة نساء العالمين، بضعة الرسول و قرينة وليّ الله، بانويي كه در مباهله به حكم قرآن مجيد، اختصاصِ شركت داشت، و از اهل بيت عليهم السلام هم، يگانه بانويي بود كه به مقام عصمت و طهارت چون پدر و همسر و فرزندانش آراسته بود، و در آن اجتماع كه حتي امّ سلمه هم اجازه حضور نيافت و از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله جواب «إنّكِ على الخير» شنيد، فقط يگانه بانويي كه حضور داشت آن حضرت بود.

او در غير مقام نبوت، در اخلاق و علم و كمالات نسبت به پدر نسخه‌اي مطابق اصل بود، و مثل سائر ائمه عليهم السلام سيره و رفتار و گفتارش، دين و شرع و دليل احكام الهي است.

او امامت به معناي علم و هدايت را حائز بود، و به عنوان يك بانوي اول اسلام در عفاف و عصمت و كرامت و ستر، وجودش الگو و اسوه است. اشتغال به كارهاي بيرون از منزل و همكاري با مردان نامحرم دون شأن هر زن ذي شأن و ملتزم به ستر و عفاف است تا چه رسد به بانويي كه شأنش «إنّ اللهَ تَعَالى يَغْضِبُ لِغَضَبِ فَاطِمة وَ يَرْضى لِرِضَاهَا» باشد. اصلاً حضور در جاهايي كه مختص به مردان است براي بانويي مانند او تنازل از مقام اجل و امنع و اقدس اوست.

خطبه فدكيه

يكي از معجزات حضرت زهرا سلام الله عليها، خطبه بالبديهة آن حضرت بود. آن بزرگوار در آن جوّ اختناق و كودتاي بزرگي كه شده بود، با آن مصيبت جانكاه و عظماي ارتحال حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم و بعد مصايب ديگر، اين خطبه را كه در اوج فصاحت و بلاغت است انشاء كرد كه اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السلام هر چند امام البلغاء و امير الفصحاء است و مي‌فرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ‏ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه‏»ولي جوّ اجازه نمي‌داد كه چنان سخنراني جامع و گويا و كوبنده و ماندگاري ايراد نمايد.

عظمت حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها باعث شد كه در آن اجتماع تاريخي و محاكمه بزرگ نتوانستند مانع خطبه‌خواندن ايشان شوند، و چنان بود كه شخص حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله حضور يافته‌اند، و بسياري از مردم حاضر وقتي آن حقايق بيان مي‌شد گريه مي كردند.

به هر حال، اين خطبه متضمن مطالب بسيار بالا است و از معجزات اهل بيت عليهم الصلاة و السلام است، و لذا در مثل كتاب بلاغات النساء كه در قرن دوم هجري نوشته شده است اين خطبه را نقل مي‌كند.

البته فضايل آن حضرت بسيار زياد است؛ همين حديث مشهور نبوي كه «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا» در عين اختصار، معناي والا و مهمي دارد.حقائق و مطالب مهم ولايي تا حضرت مهدي عليه الصلاة و السلام از اين روايت استفاده مي‌شود، يا اين حديث كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله هنگامي كه مي‌خواهند حضرت فاطمه را دلداري و تسكين خاطر بدهند مي‌‌فرمايند: «أبشري يا فَاطِمة إنّ المَهْدِيّ منك»

اي فاطمه! بشارت بر تو باد كه مهدي از توست؛ اين بسيار مهم است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله شخص اول عالم امكان، براي آرامش روان و آماده‌ساختن دختر عزيز و يگانه خود براي تحمل مصايب و مسائلي كه پيش مي‌آيد اينگونه دلداري مي‌دهند كه مهدي از توست، يعني همه از تو و براي توست، و سير جهان به سوي تو، و پيروزي حق بر باطل و نور بر ظلمت براي تو است. به هر حال سخن در عظمت حضرت زهرا سلام الله عليها بسيار زياد است.

گراميداشت فاطميه و مواضع فاطمه، سيره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حكمت فاطمه بايد هميشه جزء برنامه‌ها باشد، و در سخنراني‌ها، تأليفات و در هر فرصت مناسب بايد آن را بازگو كرد.

بايد مصايبي كه بر آن حضرت وارد شده است و آن‌قدر فاش و آشكار است كه حتي در مثل كتاب النهاية ابن اثير - با اين‌كه سني است و كتابش لغت است- به مناسبت از اشاره به اين مصائب پس از رحلت رسول الله صلي الله عليه و آله نتوانسته خودداري كند و آنها را براي همه بازگو مي‌كند.

ابن اثير در النهاية، لغت (هنبث) اين دو شعر را از حضرت زهرا عليها السلام استشهاد مي‌‌آورد كه اجمالي از آن مصايب و هتك حرمت‌ها به آن بانوي يگانه اسلام است كه هر كس و هر شخص آگاهي، همه چيز را از آن مي‌فهمد، و شدت ناراحتي زهرا سلام الله عليها و رنج و غم او و اعتراض او را به آنچه واقع شد نشان مي‌دهد.

بايد تاريخ را براي مردم بيان نمود، كلمات حضرت زهرا عليها السلام مخصوصاً آن خطبه عظيمه و بليغه را كه از معجزات ايشان است به گوش جهانيان رساند.

بايد در اين فاطميه‌ها، شخصيت ملكوتي آن حضرت تجليل و تعظيم شود، و همه مردم در اين ايام، ارادت و مودت خود را به يگانه بانوي اسلام دخت گرامي پيامبر رحمت حضرت فاطمه زهرا عليها السلام اثبات نمايند.

امروز ما به تأسي به آن حضرت احتياج داريم. جامعه ما به پيروي از روش همسرداري و تربيت فرزند - كه آن حضرت بهترين طريقه و روش را داشتند- احتياج دارد.

امروز كلمات آن حضرت بايد سرمشق زندگي همه بانوان و بلكه مردان باشد. آن حضرت، مقام واقعي و كرامت حقيقي زن را به دنيا ابلاغ نمود و فرمود: بهترين زن آن است كه نه او مرد نامحرمي را ببيند و نه مرد نامحرمي او را ببيند.

اين است كه حضرت زهرا عليها السلام را تا امروز و تا قيامت، در دل‌هاي مردم آگاه و خداپرست و حق‌جو زنده نگه داشته است.

فاطميه يك تاريخ است، ‌فاطميه يعني فرياد بر سر ظالمان، فاطميه يعني جهاد براي پيروزي حق بر باطل، و بالاخره فاطميه يعني روز حكومت جهاني و الهي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف.

آري!فاطميه عاشوراست، ‌فاطميه شب قدر است، فاطميه غدير و نيمه شعبان است، و فاطميه يعني روز پيروزي نور بر ظلمت.

در پرتو بيان فضائل آن حضرت، همه ابعاد دين و ولايت ائمه طاهرين، و دعوت اسلام و قرآن و مكتب اهل بيت عليهم السلام و در كل، رسالت رسول اكرم صلي الله عليه و آله را بايد تبليغ نمود.

بايد با بدعت‌ها، با بيگانه‌گرايي‌ها، با نابساماني‌ها، با گناه، با شيوع مناهي و ملاهي، با فساد، با جهل و ضلالت مبارزه نمود.

مكتب اهل بيت عليهم السلام، مكتب معرفت، مكتب علم و بيداري، مكتب آگاهي و عدالت و برابري و رشد عقلي و انديشه‌هاي نوراني است كه همه بايد آن را در اين فرصت‌ها بازگو كنيم، و وظيفه داريم با دعا و تضرع، تعجيل فرج فرزند عزيز فاطمه، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه را از خداوند مسألت ‌نماييم.

اللهم عجل فرجه الشريف و اجعلنا من اعوانه و انصاره و المستشهدين بين يديه.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 2:55 بعد از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  | 

امیرمومنان فرمود :صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم [1] و دردیگر سخن : بهترین صله ی رحم این است که آنها را اذیت نکنی [2]



[1] .کافی،ج2،ص155

[2] .همان ص157

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1391/02/14ساعت 0:45 قبل از ظهر  توسط امیرعلی حسنلو  |